Resultater så langt i 2014: Sammen er vi sterke!

Føler du noen ganger at innsatsen er forgjeves? Da er det ekstra viktig å stoppe opp og ta et tilbakeblikk på noe av det Amnesty-bevegelsen har bidratt til. Her er noen av seirene vi kan feire så langt i år!
Publisert: 10. sep 2014, kl. 13:07 | Sist oppdatert: 12. sep 2014, kl. 21:16
Da Mikhail Kosenko ble skrevet ut av det psykiatriske sykehuset hvor han hadde vært sperret inne i juli i år, besøkte han Amnestys kontorer i Moskva. Der fortalte han at han hadde mottatt et vell av postkort og solidaritetsbrev fra mennesker rundt omkring i verden. Han takket alle og sa rørt: «Jeg har lest dem om og om igjen og husker mange av kortene utenat».

Flyktningkriser, konflikter og bestialske drap og overgrep. Hver dag leser vi i mediene om en verden med store utfordringer. Selv som ivrig Amnesty-aktivist kan man innimellom lure på om innsatsen er forgjeves. Men nettopp når man føler det sånn er det viktig at vi alle stopper opp og tar et felles tilbakeblikk på noe av det den internasjonale Amnesty-bevegelsen har bidratt til i løpet av årets første seks måneder.

For alt handler jo om enkeltmenneskene. De som utsettes for dyp urett. Mange har fått hjelp. Amnesty og aktivister verden over har hjulpet dem og vært der for dem i deres fortvilelse.

AFRIKA
Gambia 17. januar: Musa Sheriff og Sainey MK Marenah ble løslatt mot kausjon den 16. januar. De var siktet for sitt arbeid som journalister og for utøvelsen av sin legitime ytringsfrihet. Om de blir dømt kan de få inntil to års fengsel.

Mosambik 24. mars: Mosambiks myndigheter forpliktet seg offentlig til å slå ned på lovforslaget som ville gjort det mulig for voldtektsforbrytere å unnslippe straffeforfølgelse ved å gifte seg med sine ofre.

Nigeria 15. april: Yusuf Sikaya Onimisi ble løslatt av nigerianske myndigheter kvelden 11. april etter å ha blitt holdt i skjul siden 30. mars. Yusuf ble arrestert etter å ha tvitret bilder av et påstått rømningsforsøk fra fengsel ved State Security Service i Abuja, Nigeria.

Sudan 30. juni: Meriam Yeyha Ibrahim, en kristen kvinne og mor til to, ble løslatt fra fengsel den 23. juni etter at hun ble frifunnet fra pisking og dødsstraff av en ankedomsstol. Hun var tiltalt for "frafall fra Islam" og for å være gift med en ikke-muslim.

AMERIKA
Paraguay 12. juni: Den 24. april ble det i sentatet i Paraguay stemt for et lovforslag om å returnere 14 404 hektar med tradisjonelle landområder til Sawhoyamaxaindianerne. Dette er en stor seier for urfolket, som har kjempet for sitt land i over 20 år. Avgjørelsen i sentatet er et stort steg fremover for å sikre at 2006 dommer ved den interamerikanske menneskerettighetsdomstolen overholdes. Loven ble vedtatt av presidenten i Paraguay 11. juni.

USA 14. mai: Den 13. mai stoppet en føderal domstol henrettelsen av Robert Campbell i Texas om lag to og en halv time før henrettelsen skulle gjennomføres. Dette vil gi advokatene hans tid og anledning til å kreve at hans psykiske funksjonshemning gjør dødsstraffen grunnlovsstridig.

ASIA
Indonesia 24. januar:
Fengselsforholdene for samvittighetsfanger fra øygruppen Molukkene, Johan Teterissa og Johni Sinay, ble forbedret. De mottok klær og fikk bedre soveplasser.

Singapore 10. januar: I en lokal domstol i Singapore ble dødsdommen til den malaysiske mannen Yong Vui Kong omgjort til livstid i fengsel og 15 stokkeslag. Yong Vui Kong har sittet på dødscelle i over fem år på grunn av narkotikaanklager.

Kina 10. april 2014: Tre journalister ble løslatt mot kausjon den 7. april, etter å ha blitt anholdt for å ha publisert rapporter på nettet om aktivitetene til underskriftsaktivister ved Den himmelske freds plass i Beijing.

Kina 23. april: Anti-korrupsjonsaktivist Liu Hua ble løslatt den 17. april etter å ha blitt anholdt for kriminalitet i 37 dager som et resultat av sitt arbeid for å avsløre mishandling innad i Kinas «omskolering gjennom arbeid»-system.

Sør-Korea 3. april: Fagforeningsleder Kin Jungwoo ble løslatt mot kausjon den 1. april i påvente av ankeforhandlinger.

Sør-Korea 1. april: Den koreanske metallarbeiderunionen har sendt en stor takk til alle som tok affære for unionsleder Kim Jungwoo, som ble løslatt den 1. april. Aksjonen på vegne av hans sak ble promotert vidt, også av globale foreninger som ITUC og IndustriAL, i tillegg til Den koreanske konføderasjonen av fagforeninger.

Kina 24. juni: Kinas høyesterett kalte etter intenst internasjonalt press inn til ny rettssak for en kvinne som ble dømt til døden for å ha drept ektemannen sin etter måneder og år med vold i hjemmet.

EUROPA
Russland 21. februar:
Den 21. februar bestemte en domstol i industribyen Nizhnii Taghil i Uralfjellene at saken mot journalist Elena Klimova måtte avsluttes. Hun var tiltalt for å ha drevet med “propaganda for utradisjonelle seksuelle relasjoner”. Arbeidet hennes med nett-prosjektet «Children404», som har som mål å støtte tenåringer som er lesbiske, homofile, bifile eller transpersoner, kan dermed fortsette.

Ukraina 20. mars 2014: Aktivistene Oleksiy Gritsenko og Sergiy Suprun ble løslatt tidlig om morgenen den 20. mars i en landsby ved grensen mellom regionen Kherson på det ukrainske fastlandet og Krimhalvøya. Natalya Lukyanchenko ble løslatt rett før. De tre aktivistene hadde da vært holdt som gisler side 13. mars.

Russland 14. april: Kholzhigit Sanakulov og hans sønn, Sherzod Sanakulov, kunne trygt reise til Nederland etter å ha blitt løslatt fra midlertidig forvaring i Moskva, Russland. Mens i forvaring i Russland risikerte de å bli returnert til sitt hjemland Usbekistan hvor de sto i fare for tortur og nedverdigende behandling.

Montenegro 15. mai: Familiene som bor i Zvjerinjak-bosetninger i Nikšić, Montenegros nest største by, fikk anledning til å flytte til sosialboliger.

Ukraina 28. mai: Journalistene Serhiy Shapoval og Yuriy Lelyavskiy ble løslatt fra fangenskap og fikk returnere til familiene sine. Mange gisler blir fortsatt holdt fanget av prorussiske væpnede grupper.

Turkmenistan 13. juni: Den 8. juni avsluttet Mansur Mingelov en sultestreik som hadde vart i nesten tre uker, etter at fengselsforholdene og de holdningene han møter angivelig skal ha bedret seg. Likevel er det ingen offisiell indikasjon på at det vil bli en ny rettssak i tråd med rettferdig internasjonal rettsstandard.

MIDTØSTEN OG NORD-AFRIKA
De forente arabiske emirater 22. januar:
Aisha Ibrahim Al-Zaabi, konen til aktivist Mohamen Saqer Al-Zaabi, ble løslatt av statens sikkerhetstjeneste i Emiratene. Hun ble arrestert den 10. januar ved en kontrollpost på grensen til Oman og anholdt i fem dager uten tilgang til advokat eller familien sin.

Jemen 17. mars: Jemens høyesterett omgjorde dødsstraffen til sikkerhetsvakt Ahmed Omar al-Abbadi al-Markashi og gjenåpnet saken hans for lagmannsretten.

Bahrain 25. juni: Bahrains politiske opposisjonsleder Khalil Al-Marzouq ble frikjent for anklagene om oppfordring til vold. Reiseforbud vil muligens fortsatt gjelde.

Egypt 19. juni: Al Jazeeras arabiske journalist Abdallah Elshamy ble løslatt etter å ha blitt anholdt i 10 måneder uten tiltale.

Syria 13. juni: Den syriske studenten Ranim Khalil Ma’touq ble løslatt den 11. juni og Yara Faris ble løslatt den 13. juni. Dette var i henhold til et president-amnesti fra 9. juni som benådet personer siktet for visse lovbrudd under anti-terrorloven fra 2012. Denne loven inneholder «brede» definisjoner av terrorismerelaterte handlinger og har jevnlig blitt brukt av myndighetene for å undertrykke fredelige aktivister.

Mikhail Kosenko på besøk hos Amnesty i Moskva. Notatet han skriver sier: «Jeg ønsker å uttrykke min dype takknemlighet til alle som støttet meg, Amnesty International og de ​​som skrev støttebrev. Brevene bidro til å få meg skrevet ut av sykehuset.» Les og signér den pågående aksjonen for Mikhail her.

Sudanske Meriam Ebrahimi med datteren Maya, 21. juli 2014. Meriam ble løslatt fra fengsel den 23. juni etter at hun av en ankedomstol ble frifunnet fra pisking og dødsstraff. Hun var dømt for "frafall fra Islam".

Russiske Lena Klimova ble arrestert og tiltalt for å drevet “propaganda for utradisjonelle seksuelle relasjoner”. Hun ble frikjent den 21. februar!

Mansur Mingelov fra Turkmenistan. Den 8. juni avsluttet Mansur en nesten tre uker lang sultestreik fordi fengselsforholdene hans bedret seg.