Stans piskingen av Raif Badawi: Sang ut mot urett i Saudi-Arabia

For 16. fredag på rad demonstrerte Amnesty med nær 60 standhaftige aktivister foran Saudi-Arabias ambassade. Det ble en fin demonstrasjon med kulturelle innslag.
Publisert: 24. Apr 2015, kl. 11:42 | Sist oppdatert: 24. Apr 2015, kl. 15:03
- Med vår sang ønsker vi å vise støtte til Raif Badawi, Waleed Abu al-Khair og andre samvittighetsfanger. Uansett hvor mørkt det ser ut, er det i det minste godt å vite at man ikke er alene og at noen bryr seg, sa Christina Jomark som fremførte «Running» av James Bay sammen med Alexander Søbyskogen.

Før sangen lød protestropene Free Raif Badawi, Free Waleed og Free all prisoners of conscience.
Kravene er at piskingen av Raif Badawi opphører og at han løslates umiddelbart og betingelsesløst. Over en million mennesker verden over har signert aksjonen.

Her kan du lese mer og signere

- Et samfunn kan ikke tømres med terror. En stat som pisker sine borgere er ingen legitim stat, sa forfatter og dikter Torgeir Rebolledo Pedersen i sin appell.

Her er et utdrag fra hans tekst:

I begynnelsen var pisken. Og pisken var hos Gud.
Dog må vi tro at her er Gud uten skyld.
Det er mennesket som har skyld her.
Det er det gudsmisbrukende mennesket, ikke den menneskemisbrukende Gud.

Dette er nok en innstendig appell på vegne av Norsk PEN og Amnesty Norge for blogger Raif Badawi dømt til ti års fengsel og ti års piskeslag.

Den skrivende Raif Badawis store synd er at han tror på et sekulært samfunn.
En synd som i dag skal piskes med femti nye slag
- håper vi ikke.

Men la oss gjenta nok en gang:
Dette er hykleri.
Det er hykleri når Saudi-Arabia fordømte terroranslaget i Paris, og Saudi-Arabias ambassadør deltok sammen med statsledere i Paris gater.

Ny demonstrasjon neste uke

Demonstrasjonene har blitt holdt hver eneste fredag siden 9. januar, da Raif ble pisket for første og foreløpig eneste gang.

Bli med neste uke! Vi starter 08.45 foran Saudi-Arabias ambassade i Drammensveien 102H i Oslo. Det er adkomst fra Frøyas gate.

Om saken:

Den 7. mai 2014 ble Raif Badawi dømt av straffedomstolen i Jeddah til 10 års fengsel og 1000 piskeslag etterfulgt av 10 års reiseforbud og et forbud mot å publisere i media og å delta i offentlig debatt. I tillegg fikk han en bot på 1 million Saudi riyals (ca. US$266.631).

Raif Badawi er dømt for å ha opprettet en nettside for liberal og sosial debatt. Han er også anklaget for å fornærmet Islam i Saudi-Arabia. Ankedomstolen opprettholdt dommen mot han 1.september 2014.

Ifølge dommen skal Raif motta ikke mindre enn 50 piskeslag hver gang, med ikke mer enn en ukes pause mellom hver gang.