JEMEN: Sivile tap etter bombing

Militærkoalisjonen ledet av Saudi-Arabia og deres allierte gjør lite for å unngå sivile tap når de bomber Jemen. Amnestys etterforskere har undersøkt åtte ulike luftangrep hvor totalt 54 sivile ble drept og 55 skadet.

Publisert: 2. jul 2015, kl. 14:14 | Sist oppdatert: 2. jul 2015, kl. 15:37
Les mer her (artikkel på engelsk)

- Jeg, moren min og søsknene mine var alle i et lite rom da det eksploderte. Alt var vondt. Nå er mamma, lillebroren og søsteren min på et annet sykehus, sier en 12 år gammel jente fra sykehussengen, tydelig preget av smerter.
Jenta har tredjegradsforbrenning og sår fra granatsplinter over hele kroppen.

Sykehusets ansatte fortalte imidlertid Amnesty International at barnets familie ikke lever, men ble drept etter et bombeangrep i Berit Me’yad, en forstad i hovedstaden Sana’a, den 13. juni. De forberedte seg på å fortelle henne de dårlige nyhetene. Angrepet førte til totalt 10 sivile dødsfall, og 28 sivile ble skadet.

Men det var ikke de som var målet. Huset til Tareq Mohamed ‘Abdullah Saleh, nevø til den tidligere presidenten Ali Abdullah Saleh, ble bombet senere samme kveld. Angrepet var mislykket.

Et bombeangrep den 12. juni ødela fire hus i gamlebyen i Sana’a og førte til fem sivile dødsfall. Talsmannen for den saudi-ledede militærkoalisjonen, Ahmed al-‘Assiri, nekter for angrepet, men fragmenter viser at det er samme type bombe som koalisjonen har brukt tidligere i ulike deler av Jemen.

Ødelegger familier
- Vi samlet kroppsdeler. Kroppene var revet i stykker, forteller nabo Rabi ‘Mohamed al-Haddadi etter et trippelt bombeangrep i landsbyen al-Akma 14. april.

10 medlemmer av familien al-Hujairi ble drept, og 14 slektninger ble skadd i angrepet. De fleste av dem kvinner og barn.

Bomben fra dette angrepet ble identifisert som en amerikansk-designet General Purpose Mark 84 og inneholder over 400 kg med høyeksplosiver. Den samme type bombe drepte 17 sivile og skadet 17 andre i et luftangrep nord-øst for hovedstaden den 1. mai.

Bryter humanitær rett
Vitnesbyrd i kjølvannet av disse og andre angrep gir fellende bevis for at koalisjonsstyrkene ikke har tatt nødvendige forholdsregler for å minimere sivile dødsfall og skader i luftangrep mot Houthi-bevegelsen og enheter som er lojale til ekspresident Saleh.

I et bombeangrep i landsbyen Hajr Ukaish ble 11 mennesker drept og seks medlemmer av familien al-Ukaishi skadet. Koalisjonen hevder at landsbyen ble brukt til å lagre våpen, men Amnestys etterforskere fant ingen bevis for påstanden da de besøkte byen. Landsbyen ligger derimot tre kilometer nord for en Jabal Navi Shu’abi militærbase, styrt av Houthi- og Saleh-lojale styrker.

- Uansett om det tiltenkte målet faktisk hadde vært et våpenlager, hadde ikke det rettferdiggjort slike dødelige angrep mot sivile. De som planlegger luftangrepene må ha visst at det var sannsynlig at det ville resultere i store sivile tap. De tok ikke de nødvendige forholdsreglene som er påkrevd ifølge folkeretten, sier Donatella Rovera, kriseetterforsker i Amnesty International, som er i Jemen.

Kort om saken:
  • Siden militærkoalisjonen ledet av Saudi-arabia invaderte Jemen 25. mars har Amnesty undersøkt 17 separate luftangrep i fem områder: Sa’da. Sana’a, Ta’iz, Hodeidah, Haijah og Ibb. Bombeangrepene har ført til minst 223 drepte, hvorav 197 er sivile og 419 skadede, der 259 er sivile.
  • I følge FN har det vært mer enn 1400 sivile dødsfall og 3400 sivile skadede i løpet av de tre månedene med væpnet konflikt.