#VelkommenSyria: Snakk med politikerne

Politisk vilje er viktig for å få til en felles dugnad for flyktninger fra Syria. Hjelp oss med å få de folkevalgte med på laget.
Publisert: 3. Mar 2015, kl. 13:41 | Sist oppdatert: 19. aug 2015, kl. 11:13
Bruk lokalvalget til å få de politiske partiene til å åpne dørene for mennesker som trenger vår hjelp og beskyttelse. Spør politikerne om hvor mange kvoteflyktninger fra Syria de vil ta i mot i sine kommuner, og hvor mange syriske flyktninger partiet deres mener Norge bør ta i mot.

For å sikre at Stortingets vedtak om å ta imot 8000 syriske kvoteflyktninger innen 2017 blir gjennomført i praksis, er det viktig at vi får med oss kommunene. Her kan lokale politikere og andre lokale nøkkelpersoner spille en avgjørende rolle.

I september er det kommunevalg i Norge. I forbindelse med valget vil det være mange arrangementer og møter hvor Amnesty-aktivister har mulighet til å snakke med politikerne. Bruk alle anledninger som byr seg til å fremme de syriske flyktningenes sak.

Oppfordre og utfordre dine lokalpolitikere til å forplikte seg til å bidra til bosettingen av de 8000 syriske flyktningene. Vær med på å sette spørsmålet om de syriske kvoteflyktningene på den politiske dagsorden og gjør det til et sentralt spørsmål i valgkampen.

Be om et møte med politikerne, still spørsmål på partienes valgstand, eller delta aktivt på åpne møter og debatter hvor politikere er tilstede.

På denne temasiden finner du materiale du kan bruke, blant annet aksjonsveiledning, postkort og flyveblader.

Du kan også gi dem rapportene «Hardship, Hope and Resettlement. Refugees from Syria tell their stories» og «Left out in the cold. Syrian refugees abandoned by the international community”. Andre relevante rapporter er «The Global Refugee Crisis, A Conspiracy of Neglect» og
«Pushed to the edge: Syrian refugees face increased restrictions in Lebanon».

Om ikke politikerne kan svare deg der og da, kan du gjerne be om en tilbakemelding innen en viss dato før valget slik at dere kan bruke svarene i valgkampen. Dersom det er politikere som har spørsmål det er vanskelig å svare på eller som ønsker mer informasjon, må du ikke være redd for å formidle kontaktinfo til oss på sekretariatet som er ansvarlige for kampanjen.

Elisabeth Weckner, prosjektleder, Tlf: (+47) 47330294, [email protected]
Beate Ekeløve-Slydal, politisk rådgiver, Tlf: (+47) 93405819, [email protected]

Husk å koordinere lobbyarbeidet med din regionleder.

Tre trinn for å få til et godt lobbyarbeid

Først må du bestemme deg for hva du vil oppnå og hva som er den beste måten å drive lobby på for oppnå målet ditt.

Trinn I: Grunnleggende forberedelse
  • Ha et klart definert mål
  • Kjenn din sak godt
  • Identifisér hva som er de viktigste utfordringene for å nå målet ditt