Fotball-VM i Qatar: Står opp mot slavearbeid i Gulfen

Gulf-staten Qatar er en enorm byggeplass grunnet VM i fotball i 2022. Mange arbeidere utnyttes, men Amnestys dokumentasjon av slavearbeid har gitt resultater.
Publisert: 8. sep 2014, kl. 23:21 | Sist oppdatert: 11. Mar 2015, kl. 13:54
- Myndighetene i Qatar har tatt vår kritikk veldig alvorlig, sier James Lynch. Han er etterforsker i Amnesty International og står bak en omfattende rapport om grov utnyttelse av migrantarbeidere fra Sørøst-Asia innen byggevirksomheten i Qatar.

Han er ikke i tvil om at Amnestys rapport kom på det rette tidspunktet og tror det er grunnen til at Qatars myndigheter har vært villige til å inngå i en dialog for å bedre forholdene.

- For tre-fire år siden var det ingen journalister som stilte spørsmål om hvordan migrantarbeiderne ble behandlet og det var begrenset interesse for situasjonen i Gulfen, sier James Lynch.

- Søkelyset på Qatar som VM i fotball har ført til, har gitt oss en mulighet til kontakt med myndighetene. Da vi presenterte rapporten, var de ute etter å finne ut hvordan de skulle svare på kritikken. De var kanskje ikke enig i kritikken, men den dårlige medieomtalen tvang dem til å reagere.

Etterforskeren er likevel forsiktig med å innkassere seire på forskudd:

- Vi vet ennå ikke om de kritikkverdige forholdene vil endres på bakken, men vi har blitt møtt med mer ydmykhet enn vi ellers er vant til.

Likevel, noen veldig konkrete seire for enkeltmennesker, kan noteres i kjølvannet av Amnestys hardtslående rapport:

- Noen av migrantarbeiderne som i månedsvis ikke hadde fått lønn og som i tillegg ble nektet å forlate Qatar, har nå fått igjen passene sine og har kommet seg ut av landet. Og en del har fått kompensasjon.
Men dessverre har flere vært tvunget til å reise hjem tomhendt uten den lønnen de hadde krav på.

James Lynch og Amnestys team som dekker Gulf-området, har produsert flere rapporter om slavelignende forhold i Qatar. Rapporten om elendige arbeidsforhold og grov utnyttelse av hushjelper fra Sørøst-Asia, var minst like kritisk som rapporten om byggebransjen.

- Søkelyset på Qatar har bidratt til å få oppmerksomhet om utfordringer som omfatter hele Gulfen. Vi vil vise sammenhengen mellom situasjonen i Qatar og resten av området. Gulfen blir stadig mer internasjonalisert. Det foregår mange prosjekter ikke bare innen handel og økonomi, men også kultur og idrett. Slavelignende arbeidsforhold er del av et system som omfatter alle landene. Dessuten, mange av bedriftene som bygger i Qatar, driver også virksomhet i andre land, sier en travel Amnesty-etterforsker som allerede er i gang med neste dokumentasjonsjobb i Gulfen.

Amnesty lanserte rapporten om forholdene i byggebransjen i Qatar i 2013, og en ny rapport om utnyttelse av hushjelper kom nå i 2014.

Stå opp mot urett!
TV-aksjonen 2012 gir resultater

Det norske folk ga gjennom NRK TV-aksjonen i 2012 200 millioner kroner til Amnestys arbeid for menneskerettighetene internasjonalt. Pengene gjør at Amnesty kan øke engasjementet på en rekke kritiske områder for menneskerettighetene helt til 2017.

Resultater av den enorme gaven fra det norske folk vil løpende bli presentert her.

Se også