Stavanger vil være med på dugnad for de syriske flyktningene

"Det som skjer i Syria er en av de største humanitære katastrofene i vår tid, og det er en situasjon som vi gang på gang opplever at går fra svært alvorlig til langt verre. Hundretusenvis har mistet livet, og halvparten av landets innbyggere, over 11 millioner, er på flukt. Det internasjonale fellesskapet forplikter", det sier ordfører i Stavanger Christine Sagen Helgø, og mener at Norge og Stavanger må stille opp og ta i mot flere syriske flyktninger.
Publisert: 5. Mai 2015, kl. 11:14 | Sist oppdatert: 12. Mai 2015, kl. 14:57
Venstre fremmet interpellasjon for Formannskapet i Stavanger:

Stavanger må være med i et krafttak for flyktninger fra Syria. Norge og Stavanger har tidligere bidratt med ekstraordinært flyktningmottak! Under balkankrigen på nittitallet ga Norge, på kollektivt grunnlag, 13.000 bosniere midlertidig beskyttelse, senere fikk også 8000 Kosovo-flyktninger det samme. Nå tar vi et nytt ekstraordinært krafttak! Stavanger kommune vil følge opp henstillingen fra de humanitære organisasjonene og FN til å øke mottak av flyktninger fra Syria dramatisk.

Forslaget til vedtak var: Stavanger kommune oppfordrer på det sterkeste Regjeringen til å beslutte å ta i mot 10 000 flyktninger fra Syria over en toårsperiode! (ekstraordinært mottak). Stavanger kommune vil bidra i en slik felles dugnad med å ta i mot minst 250 personer. Stavanger kommune forutsetter statlig finansiering fullt ut for å kunne gi flyktningene den hjelpen og oppfølgningen de trenger. Dette forslaget fikk 8 av 18 stemmer.

Orføreren fremmet et alternativt forslag som ble vedtatt (15 av 18 stemmer). Ordføreren uttalte:

Antall kvoteflyktninger/ekstraordinært mottak av syriske flyktninger er en beslutning på nasjonalt nivå og blir vurdert av regjeringen, blant annet ut fra en kartlegging av kommunenes kapasitet og mulighet til å bosette flere. Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne har i den forbindelse bedt alle kommuner om å kartlegge hvor mange ekstra flyktninger de kan bosette i år og i 2016. Statsråden har bedt Stavanger kommune å øke antallet bosatte fra 120 til 188 i 2015, og til 156 i 2016. Dette er snakk om flyktninger som befinner seg i asylmottak i Norge og som har fått innvilget flyktningstatus.

Vi er i en situasjon med behov for økt mottak av syriske kvoteflyktninger, samtidig som vi har mange flyktninger i norske mottak som venter på bosetting. Nå trenger vi en nasjonal dugnad der staten, kommuner og KS finner løsninger sammen. Ordføreren mener at det er visse forutsetninger som må være til stede for at Stavanger kommune skal ta imot flere flyktninger i 2015 og 2016: Staten må tilføre ressurser slik at kommunen raskt kan identifisere og iverksette midlertidige og langsiktige løsninger. Samtidig må kommunen få midler til å iverksette tiltak som skal bidra til at flyktningene får et sted å bo i Stavanger. I tillegg er det viktig at det innføres unntaksbestemmelser fra Lov om introduksjonsordningen. I henhold til dagens lov har flyktningene rett og plikt til introprogram fra den dagen de blir bosatt i kommunen. Kommunen trenger tid til å sette i gang tiltak for å kunne øke kapasitet i introduksjonsprogrammet.

KrF er glad for vedtaket i Formannskapet, her tar vi et ansvar i en nødssituasjon. Stavanger kommune har tradisjon for å hjelpe. Og nå må vi invitere til dugnad, alle gode krefter, lag, organisasjoner og menigheter, må stå sammen om å ønske flyktninger velkommen.
Bjørg Tysdal Moe, gruppeleder KrF og vararodfører i Stavanger

For en som selv har fått gleden av å komme hit som flyktning er det godt å se at vi viser solidaritet, omtanke og ansvar for de som lider i Syria nå. Det finnes mange vakre ord på norsk, og det vakreste er kanskje dugnad. Nå gir vi tilbakemelding på at vi er villige til å bidra.
Marcela Molina, formannskaps- og bystyremedlem, (uavh)

Dette er ikke tiden for å kjenne etter hva som behager oss eller hva vi har råd til. Når millioner av mennesker står i en av de største humanitære krisene etter andre verdenskrig skal vi som medmennesker følge oppfordringen til verdenssamfunnet om å ta vår del av ansvaret. Jeg er derfor utrolig glad for at vi tverrpolitisk, med unntak av FrP, kan stå samlet i Stavanger om å ønske 250 syriske flyktninger velkommen. Så er det mitt håp, og Aps ønske at regjeringen nå forstår alvoret og åpner våre grenser for 10 000 flyktninger.
Cecilie Bjelland, Stavanger Arbeiderparti

Sp støtta forslaget.
Vi må vera med og ta vår del av ansvaret for alle dei uskuldige som blir ramma av konflikta i Syria.
Bjarne Kvadsheim, Senterpartiet i Stavanger

Vi må evne å skille mellom de som er avhengig av vår beskyttelse og de som kan reise tilbake til hjemlandet når borgerkrigen tar slutt...Jeg er optimistisk for at vi skal få si, som land og by, velkommen til flere flyktninger fra Syria. Slike dugnader har vi klart før. Dette makter vi på nytt. Der det er vilje er det gjennomføringsmakt. Lykke til, statsminister Erna Solberg. Du har Stavangers ordfører og formannskap med deg.
Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder Venstre

Formannskapets flertallsvedtak:
1. Stavanger kommune er positiv til å bosette 250 syriske flyktninger i 2015 og 2016. Stavanger kommune forutsetter full statlig finansiering for både midlertidige og langsiktige løsninger, og at staten sørger for nødvendige lovendringer.
2. Formannskapet ber om en egen sak om bosetting av økt antall flyktninger fra mottak, iht. brev fra barne-, likestillings- og inkluderingsministeren. Saken må belyse kostnadene som kommunen vil ha og hvilke tiltak som er nødvendige for å øke bosettingstallet.

Les mer på amnesty.no

Se også