Svært skuffende resultat i Syria-forhandlingene

Stortingsflertallet sier 10.000 flyktninger i løpet av 2016. Amnesty er svært skuffet over at partiene forhandlet seg vekk fra dette.
Publisert: 10. jun 2015, kl. 14:48 | Sist oppdatert: 14. jul 2015, kl. 12:46
Resultatet av dagens forhandlinger mellom stortingspartiene ble ifølge flere medier at Norge skal ta imot totalt 8000 flyktninger fra Syria i år, 2015 og 2016.

- Vi er sterkt kritiske til resultatet av forhandlingene mellom partiene. Flertallet av partiene på Stortinget har vedtatt på sine landsmøter at Norge skal ta imot 10.000 syriske kvoteflyktninger innen utgangen av 2016. Stilt ovenfor verdens største humanitære krise etter 2. verdenskrig er partienes nedjustering av antallet flyktninger, og forlengelse av tidsrommet for når vi skal ta i mot flyktningene, en skuffelse, sier politisk rådgiver Beate Ekeløve-Slydal i Amnesty i Norge.

Derfor må vi ta i mot flere flyktninger

Amnesty i Norge og ti andre norske organisasjoner har lenge bedt om at Norge tar imot 10.000 sårbare flyktninger fra Syria i løpet av i år og neste år. Det er på høy tid med en dugnad for å gjenbosette flyktninger fra Syria, siden nabolandene allerede kneler i møte med 95 prosent av flyktningene fra Syria.

Ifølge FNs høykommissær for flyktninger, UNHCR, er 10 prosent, 380.000, av disse flyktningene ekstra sårbare og har ikke mulighet til å få den hjelpen og beskyttelsen de trenger der de er. FN ber derfor verdenssamfunnet om å finne nye hjem til disse flyktningene.

- Norge må lytte til FNs og nabolandenes bønn. Det skulle bare mangle at ikke et av verdens rikeste land tar imot noen de mest sårbare av flyktningene fra Syria og gir dem trygghet og hjelp i et nytt hjemland, sier Beate Ekeløve-Slydal.

Les hvorfor vi både må hente flere sårbare flyktninger og hjelpe i nærområdene.

Amnesty understreker at det er særs viktig at kommunene nå kommer i gang med arbdiet med å gjenbosette flyktningene fra Syria.

- Det er nå katastrofen utspiller seg og nå vi må vise ansvar, sier Ekeløve-Slydal.

Norge ga i fjor 512 millioner kroner i humanitær nødhjelp til Syria og nabolandene. Amnesty og ti andre norske organisasjoner har bedt myndighetene om å bevilge om en ekstra milliard i år – altså minst 1,5 milliarder. Vi synes ikke det foreløpige tallet på 250 millioner ekstra rimer med den humanitære katastrofens dramatisk økende omfang og den varslede prioriteringen av støtte til nærområdene.

Les mer på amnesty.no