Russland: Svartelister "uønskede" organisasjoner

Russiske myndigheter tar nå ytterligere strupetak på landets sivilsamfunn.
Publisert: 29. jul 2015, kl. 12:01 | Sist oppdatert: 21. aug 2015, kl. 14:14
Tirsdag 28. juli brukte russiske myndigheter for første gang den nye uhyrlige loven om "uønskede" utenlandske organisasjoner. Den ble brukt for å svarteliste den USA-baserte veldedighetsorganisasjonen National Endowment for Democracy (NED) i et forsøk på å kutte en inntektskilde for russiske ikke-statlige organisasjoner (NGOer).

Loven trådte i kraft i mai i år. Ved å ta utgangspunkt i denne loven erklærte Statsadvoaktens kontor at NEDs arbeid i landet nå faktisk er ulovlig og ba justisdepartementet om å registrere den som en "uønsket organisasjon".

- Denne forkastelige fremgangsmåten for å svarteliste såkalte "uønskede organisasjoner" markerer et annet lavpunkt for russiske myndigheter, som de siste årene systematisk har forsøkt å sable ned landets sivilsamfunn, sier John Dalhuisen, direktør for Amnestys Europa- og Sentral-Asia-program.
- Den nye loven som retter seg mot utenlandske organisasjoner som jobber i Russland er spesielt laget for å skrenke inn ytringsfrihet og organisasjonsfrihet. Dens fortsatte bruk vil ha en ødeleggende effekt på arbeidet til nasjonale organisasjoner som forsvarer vanlige russeres menneskerettigheter og holder myndighetene på plass.

"Trussel"
Statsadvokatens kontor uttalte tirsdag 28. juli at NEDs aktiviteter "var en trussel mot den "konstitusjonelle orden i den Russiske Federasjon, forsvarsmulighet og statens sikkerhet'".
Blant NEDs angivelige lovbrudd var dets donasjoner til kommersielle og ikke-kommersielle organisasjoner om uavhengig monitorerer valg, i tillegg til udefinerte "politiske aktiviteter" og "skade ryktet til tjeneste i russiske væpnede styrker".
I årenes løp har støtte fra NED støttet menneskerettighetsarbeid og andre sivilsamfunnsaktiviteter i Russland. Siden 21. juli har minst to av de øremerkede organisasjonene, the Charles Stewart Mott Foundation og the MacArthur Foundation, annonsert at de vil stanse sitt filantropiske arbeid i Russland for å unngå å bli rammet.

Skremmes til å slutte

Bare trusselen om å bli rammet av loven har allerede en avskrekkende effekt på menneskerettighetsforkjempere, NGOer og veldedighetorganisasjoner som gjør svært nødvendig og legitimt arbeid i Russland.

Heksejakten på utenlandske organisasjoner kommer etter en annen lov fra 2012. Det er målet å stanse arbeidet til såkalte "organisasjoner som fungerer som utenlandske agenter" - russiske NGoer som mottar støtte fra utlandet og bedriver "politiske aktiviteter".

Etter denne loven, så må NGOer som får merkelappen "utenlandske agenter", registrere seg som nettopp dette. På samme tid er det en svertekampanje mot NGOer i regjeringskontrollerte medier.

Vil fjerne pengestøtte
Alt i alt har 81 NGOer blitt ført opp i justisdepartementets "utenlandsk agent"-register, men syv av disse har siden blitt deklassifisert som dette. Fem nye NGOer ble føyd til på listen denne måneden. Blant disse er Golos Ural, som er en del av et landsdekkende nettverk med valgobservatører, og to menneskerettighets-NGOer.
Blant de opplistede"utenlandske agentene" har minst 24 tidligere fått støtte fra NED.
- Den direkte målrettingen mot utenlandske donorer er et kalkulert trekk for å tørke ut filantropisk støtte til russiske NGOer som myndighetene ser på som en trussel, sier Dalhuisen.
- Myndighetene bør sporenstreks ta grep for å oppheve lovene om "utenlandske agenter" og "uønskede" utenlandske organisasjoner.

Går til retten
Mange organiasjoner som er svartelistet som "utenlandske agenter" har gått inn i lange rettsoppgjør mot myndighetene, mens andre har valgt å stenge i protest mot svertekampanjen som rammer dem og deres arbeid. Den siste uken ble the Interregional Committee against Torture den siste organiasjonen som gjorde nettopp dette.

Denne prisvinnende NGOen ble grunnlagt av russiske menneskerettighetsforkjempere i år 2000 for å granske og fordømme tortur og annen mishandling i politivaretekt og i fengsler.

NGOen arbeider for tiden med rundt 200 saker som omhandler mulige overgrep i varetekt. Organisasjonen har nå sagt at den vil fortsette sitt viktige arbeid under et annet navn, nemlig the Committee to Prevent Torture.

Les mer på amnesty.no