Lysmarkering 13. mars: Syria lider - slipp hjelpen fram!

Amnesty og flere organisasjoner inviterer til lysmarkering 13. mars for å vise at vi står sammen med sivile i Syria.
Publisert: 6. Mar 2014, kl. 14:11 | Sist oppdatert: 13. Mar 2014, kl. 12:10
Vi kan ikke tåle enda et år med krig i Syria. Derfor arrangerer Amnesty, Redd Barna, Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp og Care sammen lysmarkeringer rundt om i landet.
13. mars inviterer vi deg, sammen med mennesker over hele verden, til å være med oss på å sende en klar beskjed til alle partene i krigen. Vi skal vise at vi bryr oss, at vi krever slutt på krigen og at alle barn og voksne må få den hjelpen de behøver. Vi vil vise at vi står #withSyria.
Ina Tin, seniorrådgiver i Amnesty, har vært sterkt involvert i arbeidet med lysmarkeringen.
- Verdenssamfunnet har ikke maktet å få en slutt på tragediene for de sivile i Syria. Derfor er Syria et åpent sår i vår bevissthet. La oss samle oss om handlinger som faktisk kan bidra til nettopp litt mer trygghet, sier Tin.
Hvordan kan du delta? På kvelden 13. mars kan du delta i lysmarkeringen, enten ved å stille opp på et av arrangementene, eller ved å engasjere deg på Internett. Du kan lese mer her.
Hvordan deltar du på lysmarkering?

På kvelden den 13. mars inviterer vi deg til å delta på en lysmarkering, for å vise at vi bryr oss, at vi krever slutt på krigen og at alle barn og voksne må få den hjelpen de behøver. Vi vil vise at vi står #withSyria.

Markeringene vil finne sted i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Skien – og i andre store byer rundt om i resten av verden. Vi håper at flest mulig tenner et lys sammen med oss torsdag 13. mars klokken 19.00.
Amnesty, Redd Barna, Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp og Care arrangerer lysmarkeringer på Operataket i Oslo, Torgalmenningen i Bergen, foran Nidarosdomen i Trondheim, på Torget i Kristiansand og på Handelstorget i Skien. På dette verdenskartet kan du se hvor og når markeringene finner sted.

Dersom du ikke har anledning til å delta på et av disse arrangementene kan du likevel delta på lysmarkeringen. Ved å legge ut bilde av et lys eller en hilsen på Twitter og Instagram og bruke hashtagen #withSyria kan du sende din beskjed til barn og voksne i flyktningleiren i Za’atari i Jordan, som også deltar i lysmarkeringen. Strømmen av meldinger fra hele verden vil bli vist på et lerret inne i leiren.
I tillegg oppfordrer vi så mange som mulig til å donere sitt profilbilde på Facebook eller Twitter. Bildene vil settes sammen til en ikonisk collage, som viser hvor sterk støtten er blant verdens folk. Her kan du lese mer om hvordan du gjør dette. Bli med for å vise at du står sammen for Syria!
Program 13. mars
Arendal
Holder markering foran biblioteket fra kl. 15.00-18.00.
Bergen
Inviterer til lysmarkering på Torgallmenningen kl. 18.30.
Kristiansand
Ordfører Arvid Grundekjøn, Kristiansand kommune, Strømmestiftelsen, FN-Sambandet, Næringslivsforeningen, Unge venstre, Venstre, Redd Barna, Blå Kors og bispedømme arrangerer lysmarkering. Den vil finne sted torsdag 13. mars kl. 18.00-19.00 på Torvet. Det vil være lysmarkering, akustisk konsert, trompetspilling fra kirketårnet og utdeling av boller, saft og kaffe. Rebekka B som nylig er kåret til Skandinavias souldronning skal synge.
Oslo
Inviterer til lystenning torsdag 13. mars kl. 19.00 på Operataket på Den Norske Opera&Ballett. Sjekk ut Facebook-arrangementet.

Skien
Inviterer til samling på Handelstorget kl. 18.00 med appeller, kulturinnslag og fakkeltenning. Det er Skien Redd Barna som har tatt initiativet, og FN-sambandet og Røde Kors er medarrangører.
Trondheim
Oppmøte er foran Nidarosdomen i Trondheim kl. 19.00. I stede for å tenne lys inviterer vi publikum til å skrive fredsønsker som vi henger opp. Vi oppfordrer publikum til å ta med lommelykter, gravlys er ikke tillatt. Arrangementet vil bestå av appell fra Redd Barna, barnekor med sang og barn som leser fredsønsker.

Krigen i Syria
15. mars er det tre år siden krigen i Syria startet. En krig som har utviklet seg til å bli vår tids verste humanitære katastrofe. Over 1,2 millioner barn har måttet flykte fra Syria, over 10 000 barn har mistet livet og 4,5 millioner barn inne i landet trenger øyeblikkelig hjelp.
Signer også vår aksjon Stans sivilbefolkningens lidelse.

Les mer på amnesty.no