Brev til Erna Solberg: Ta i mot flere flyktninger fra Syria!

Konferansen om den syriske flyktningkrisen i Genève er en gylden mulighet for norske myndigheter til å gå foran i en europeisk dugnad for flyktninger fra Syria, mener Amnesty.
Publisert: 25. jun 2014, kl. 13:47 | Sist oppdatert: 26. Jan 2015, kl. 10:43
Førstkommende fredag er det en internasjonal konferanse i Genève om den syriske flyktningkrisen, i regi av FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR). I den forbindelse har Amnesty International skrevet et brev til Erna Solberg, hvor organisajonen oppfordrer den norske regjeringen til å bidra til en dugnad for de syriske flyktningene.
I brevet understreker Amnesty at Norges betydelige finansielle støtte til hjelpearbeidet for flyktningene i flyktningleirene er uvurderlig. Men det er ikke nok. Både Syrias naboland og UNHCR understreker at det er et sterkt behov for at Norge og Europa selv tar i mot flere flyktninger.
Amnesty International oppfordrer norske myndigheter til å ta imot minst 5000 overføringsflyktninger, la et større antall få midlertidig opphold slik Norge bl.a. gjorde under Balkan-krigene, samt gjøre det enklere for folk fra Syria å få visum på grunnlag av helse, utdanning og arbeid.
Borgerkrigen i Syria har ført til at verden i dag står overfor den største flyktningkrisen siden 2.verdenskrig. Av en befolkning på nærmere 21 millioner er mer enn 9 millioner mennesker på flukt. Av disse er 6,5 millioner internt fordrevne og mer enn 2,8 millioner er flyktninger utenfor Syria.
Verden står overfor en ekstraordinær situasjon som krever ekstraordinære tiltak. Les mer i Amnestys brev til Erna Solberg.
Amnesty og åtte andre organisasjoner sendte nylig et åpent brev til statsministeren med krav om at regjeringen må ta initiativ til å styrke flyktningemottak i kommunene.

Les brevet til Erna Solberg her.

Les mer på amnesty.no