Teller Egypts døde

Amnestys etterforskere teller døde. I gatene. På sykehusene. På likhusene.
Publisert: 15. aug 2013, kl. 13:43 | Sist oppdatert: 15. aug 2013, kl. 15:13
108 obduksjoner gjennomført i natt frem til kl 10. En lang kø av lik venter på gulvet, minst 38 på bakken utenfor.
Amnestys etterforskere Diana Eltahawi og Mohamed Elmessiry melder inn til hovedkontoret i London. De er ved Kairo Zeinhum likhus og samler bevis for brudd på menneskerettighetene i løpet av det siste døgnets blodbad.
Det var dette de fryktet kom til å skje dersom sikkerhetsstyrkene skulle fjerne Mursi-tilhengeres sit-in-markeringer med makt i Kairo. Myndighetenes forsikring om at dødelige våpen bare skulle brukes som siste utvei for å spre demonstrantene ser ut til å være glemt. Nå er det bare å ta fatt på arbeidet.
Sørgende som ankommer likhuset med ambulanse forsøker å kjøle ned lik døde slektninger med is i sommervarmen.
De melder om at leger ved Zeinhum likhus ikke har sovet siden onsdag morgen.
- Stans blodbadet!
-Sikkerhetsstyrkene må umiddelbart sette inn tiltak som kan hindre ytterligere blodbad, sier sier Philip Luther, leder for arbeidet på Midøsten og Nord-Afrika i Amnesty International.

- Fortiden viser at egyptiske sikkerhetsstyrker altfor ofte har brukt overdreven makt mot demonstranter og med katastrofale konsekvenser. Sikkerhetstyrkene er forpliktet til å forhindre ytterligere tap av liv. Dette må ha høyeste prioritet.

Skadde må få behandling

Amnesty har mottatt informasjon om at det er adgangsrestriksjoner til det viktigste sykehuset i Rabaa al-Adawiya-området der sit-in-markeringene finner sted.
- Myndighetene må snarest sørge for at skadde demonstranter får uhindret adgang til medisinsk behandling, avslutter Luther.

Følg utviklingen direkte
Amnestys etterforskere rapporterer til London underveis. Endel av dette tvitres fortløpende via @Amnestyonline