Donerte kunst til Amnesty International: Utstillingsåpning for Amnesty i Tromsø

Nå kan du få ny, fin kunst på veggen - og samtidig støtte Amnestys arbeid.
Publisert: 1. okt 2014, kl. 11:28 | Sist oppdatert: 9. Feb 2015, kl. 15:52
I slutten av juli i år donerte kunstneren Else-Maj Johansson 400 litografier fordelt på seks motiver til Amnesty International region Nord. Disse verkene skal nå stilles ut på Kulturhuset i Tromsø og den 11. oktober er det utstillingsåpning. Inntektene fra salget går til Amnesty.

I sommer ringte kunsteren regionleder i Nord, Ole-G. Solheim og fortalte at hun ville donere sine bilder til Amnestys arbeid for menneskerettigheter. Den svenskfødte Lofotkunstneren nærmet seg 80 år og var i ferd med avvikle galleriet i Sørvågen.

- Jeg er Amnestymedlem, men har aldri vært aktiv, så jeg tenkte at dette kunne være mitt bidrag til Amnestys arbeid, sier Johansson.

Regionleder Ole-G. Solheim forteller at Amnesty International region Nord har aldri mottatt en kunstgave av dette omfanget før, og vil forvalte den på best mulig måte.

- Dette viser at alle, på sitt vis, kan bidra til i kampen for menneskerettighetene, sier han.

Tidlige år

Else-Maj Johansson er en svensk kunstner som i de siste 30 årene har vært bosatt i Sørvågen i Lofoten hvor hun etablerte eget atelier og galleri. Hun har også undervist og arrangert malekurs for barn og voksne.

Hun ble født i 1935 i Varberg i Sverige hvor hun vokste opp i en tradisjonell arbeiderfamilie. Interessen for kunst ble vekket når hun som sekstenåring flyttet til London for å arbeide som hushjelp. Etter arbeidsdagen gikk hun på Chelsea School of Arts.

Hun har reist verden rundt og tilbragte flere år i Paris. Årene i Paris brukte hun på å finne seg selv som kunstner. Hun gikk fra å male abstrakte motiver til å male landskapsbilder. Deretter hadde hun en periode der hun malte mer tradisjonelle kunstneriske motiver og stillebener. Da var hun inspirert av kunstnere som Ensor og Soutine. Hun deltok blant annet i ekteparet Khronhausens banebrytende utstilling Erotic Art i Stockholm i 1969.

Else Maj og Lofoten

Else-Maj utviklet tidlig en lidenskap for Lofoten. Hennes første motiv fra Lofoten malte hun i 1957. Sammen med sin daværende ektemann Lars Nygren kjøpte hun et hus i Sørvågen i 1974, og i 1986 flyttet hun dit permanent. Hun har blitt en anerkjent skikkelse i kulturmiljøet i kommunen, og vant i 2004 Moskenes kommunes kulturpris. Hennes motiver fra Lofoten er voldsomme og fanger den dramatiske naturen som Lofoten er så kjent for.

Olle Granath, da ledende kunstkritiker i Dagens Nyheter sa dette om hennes motiver fra Lofoten. «Och i hennes målningar från Lofoten kommer dimman krypande ut ur själva färgen och äter upp Lofotens ödsliga och storslagna landskap.»

Hennes verker fra landsdelen er spredt rundt om i de mange hjem i Norge og Sverige, samt statlige institusjoner i begge land, og er en del av "Kungens samlingar" i Sverige. Else Maj har nå etter 30 år sagt sitt farvel til Lofoten, lagt ned sitt galleri og flyttet til Tenerife.

I de verkene som nå blir stilt ut på KulturHuset i Tromsø får vi se Johanssons kjærlighet til den fargerike og ville naturen i Lofoten.

Utstillingsåpning til inntekt for Amnesty

Galleriet på KulturHuset Tromsø

Lørdag 11. okt. kl. 14:00

Utstillingen vil være tilgjengelig på Galleriet frem til april 2015.

Utstillingen er tilgjengelig for publikum når Kulturhuset er åpent i forbindelse med arrangement. Salg av bilder administreres av resepsjonen på Kulturhuset

SE bildene og bestill dem her.