Debatt om situasjonen for LHBT-personer i Europa: Våre skeive naboer

Hålogaland Teater og Amnesty International region Nord invitere til debatt om den økende diskrimineringen av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i Europa. I tillegg vil vi også holde opp et speil til våre egne holdninger mot denne gruppen i Norge.
Publisert: 14. okt 2013, kl. 13:09 | Sist oppdatert: 11. Feb 2015, kl. 15:32
I løpet av det siste årene har Amnesty International registrert at det har blitt mer utfordrende å være en LHBT-person i Europa, og da spesielt på Balkan og i Baltikum. Hvorfor har vi fått en slik utvikling i våre naboland?

Vi har invitert Kaspars Zalitis fra homo-organisasjonen Mozaika i Latvia til å rapportere om situasjonen i sitt hjemland og plassere denne i en europeisk kontekst.
I Russland er det innført flere nye lover som fratar organisasjoner- og LHBT-personer grunnleggende menneskerettigheter. I nær fremtid arrangeres vinter-OL i Sotsji der det forventes en økt oppmerksomhet rundt disse lovene, men hvordan står det til med holdningene til denne problematikken blant våre egne idrettsungdommer? Heidi Eng har forsket på seksuell legning og orientering i en årrekke, da speisielt på holdninger og utvikling i norske idrettmiljøer.
Nestleder Ida Schulstad i LLH Troms er invitert til å gi problemstillingen en lokal forankring - Hvor alvorlig er homohetsen i Tromsø by, spør vi?
Amnesty International region nord har hatt et lengre samarbeid med Hålogaland Teater om menneskerettigheter generelt og LHBT-rettigheter spesielt. De har støttet flere LHBT-aksjoner i regi av Amnesty og tatt initiativ til møter og debatter om menneskerettigheter.

Våre skeive naboer
- Seminar om situasjonen for LHBT-personer i Europa og her hjemme
Kafeén på Hålogaland Teater
Lør. 9. nov kl. 14:00