#WithSyria: Verdig lysmarkering for Syria

Samlet rundt ordet "Syria" i levende lys, markerte omtrent 400 mennesker på Operataket at de står sammen med sivile som sulter, fryser og blør i Syria.
Publisert: 14. Mar 2014, kl. 10:28 | Sist oppdatert: 26. Jan 2015, kl. 11:34
Sju humanitære organisasjoner hadde tatt initiativ til gårsdagens markering: Care, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Flyktninghjelpen, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og Amnesty. Saksofonist Rune Nikolaisen skapte en inderlig stemning på Operataket sammen med de levende lysene.
Utenriksminister Børge Brende understreket alvoret og omfanget i tragediene i Syria gjennom noen tall: Over ni millioner på flukt, 125.000 drepte, deriblant over 10.000 barn. Tre millioner som har akutt behov for humanitær hjelp som man ikke får tilgang til.
Seniorrådgiver Ina Tin i Amnesty i Norge holdt en kort introduksjon på vegne av de sju organisasjonene bak markeringen.
- I kveld står vi sammen med barn og gamle, kvinner og menn i Syria. Vi vil ikke være passive vitner til at folk sulter i hjel eller dør av mangel på medisinsk hjelp. Vi vil tenne et lys for håp, sa Tin til de fremøtte.
De mange markeringene i Norge kvelden 13. mars var en del av et stort internasjonalt løft for oppmerksomheten om Syria. E koalisjon av mer enn 100 internasjonale organisasjoner i over førti land sto bak lysmarkeringer denne kvelden. Dette skjedde i byer som Hongkong, Moskva, London og Washington, mens hilsener fra hele verden merket #WithSyria ble vist i den største leiren for syriske flyktninger i Jordan, Zaatari.