Vi må få en ny og effektiv Syria-avtale

Verdensledere på den prestisjetunge Syria-konferansen må forplikte seg til en multimilliard-avtale for syriske flyktninger og vertslandene i regionen.
Publisert: 3. Feb 2016, kl. 09:53 | Sist oppdatert: 11. Mar 2016, kl. 14:27
Det sier en global koalisjon av humanitær- og menneskerettsorganisasjoner. Koalisjonen, som består av organisasjoner som Malala-fondet, Oxfam og Amnesty International, hevder at for å kunne bli en suksess må konferansen, hvor Storbritannia, Tyskland, Norge, Kuwait og FN er verter, presentere en drastisk ny plan for syriske flyktninger og samfunnene de bor i nå.

I det krisen entrer sitt sjette år, og pågående lidelser når historiske proporsjoner i omfang og intensitet, fortsetter de krigførende partene å begå krigsforbrytelser, inkludert beleiring og bruk av sivile mål. 13,5 millioner mennesker i Syria har behov for akutt humanitær hjelp, og i snitt har 50 syriske familier blitt revet ut av sine hjem hver time siden konflikten startet i 2011.

– Det vil ikke være nok å bare be om mer penger, selv om det er akutt behov for det, sier Rouba Mhaissen, grunnlegger av Sawa for Development and Aid.

– London må representere en forbedring i omfang og dimensjoner for den internasjonale responsen. Etter fem år er det på tide å gå videre fra de små dryppene av utilstrekkelig humanitær assistanse. Regjeringer må gjøre mer for at syrere skal kunne leve proaktive og verdige liv, og de må gjøre mer for å avlaste presset på vertslandene i regionen. Flyktningers rettigheter må respekteres, og de bør ha muligheten til å jobbe og til å utdanne barna sine.

Spesifikt ber koalisjonen konferansen om følgende: Å legge frem en flerårig finansieringsplan av betydelig størrelse, å åpne for nye partnerskap mellom regjeringer, finansinstitusjoner, privat sektor og det sivile samfunn, og å legge grunnlaget for endelig gjenoppretting og vekst. Konferansen bør også ta opp problemene i Syria som skaper lidelser, som omfangsrike angrep, beleiring og blokkering av humanitær hjelp.

– Syrerne lever i en krig uten lov og en krig uten ende, sier David Miliband, president og direktør i International Rescue Committee.

– De rystende bildene fra den beleirede byen Madaya, og det økende presset på nabolandene må motivere politiske ledere til å handle. Den nådeløse lidelsen det syriske folk er utsatt for burde være en global oppfordring til humanitær innsats for å lindre nøden, og en oppfordring til politisk handling for å få en ende på krigen.

Krever stor internasjonal innsats

FN ber om 7,73 milliarder dollar for å håndtere Syria-krisen, og de nasjonale handlingsplanene til nabolandene krever ytterligere 1,2 milliarder dollar. I fjor ble under 60 prosent av FNs behov dekket. Deltakerne i konferansen må vise seg større i år, og forsikre at FN og vertslandene i regionen får de midlene de trenger for å hjelpe de som lider av konflikten, både nå og i kommende år. Pengene bør videreutvikles gjennom investeringer fra privat sektor og gjennom forpliktelser fra finansinstitusjoner, for å besørge videre økonomisk vekst og skape arbeidsplasser.

– Det er behov for en enorm kollektiv innsats for å stabilisere økonomiene i regionen, særlig i Libanon og Jordan, sier Ahmad Tarakji, president i Syrian American Medical Society (SAMS).

– Syriske flyktninger trenger håp, og bør få muligheten til å forme sin egen framtid. Rettighetene deres må respekteres, og de bør få muligheten til å jobbe og å utdanne barna sine. Samtidig fritar ikke økt humanitær støtte landene utenfor regionen fra sitt ansvar, sitt ansvar for beskyttelse av sivile og å få slutt på konflikten i Syria, eller sitt ansvar for å bosette syriske flyktninger og å sikre flyktninger i Europa rettferdig og trygg behandling.

Koalisjonen av organisasjoner krever at en ny avtale fra konferansen må:
  • Legge fram en flerårig finansieringsplan av betydelig størrelse, for å imøtekomme både umiddelbare og langsiktige behov hos flyktningene og vertslandene i regionen
  • Kreve økt beskyttelse av sivile både i og utenfor Syria, inkludert å få slutt på angrepene på hjem, skoler og medisinske fasiliteter/sykehus, og få en slutt på beleiring og hindringen av humanitær hjelp
  • Sørge for at vertslandene for flyktninger fjerner barrierer som forhindrer flyktninger fra å jobbe og å få tilgang til nødvendige ytelser som helsevesen
  • Forplikter seg til å sikre at alle syriske flyktningbarn, og barna i vertsamfunnene, mottar trygg kvalitetsundervisning fra og med neste skoleår
  • Forplikter seg til å utnytte potensialet i å få internasjonale finansinstitusjoner og bedriftsledere til å investere i regionens økonomiske gjenoppretting og vekst
  • Få på plass prosedyrer for koordinering og ansvar, slik at planen kan gjennomføres effektivt
  • Ha rettighetene og behovene til flyktninger, konfliktrammede syrere og fattige vertsland i kjernen av alt sitt arbeid

– Det er kun en endt konflikt, og en forhandlet politisk løsning, som vil stoppe lidelsene til vanlige syrere, derfor er det så viktig at regjeringer internasjonalt presser på for avtaler i de syriske fredssamtalene i Genève, sier Jan Egeland, generalsekretær i Flyktninghjelpen.

– I mellomtiden er det avgjørende at vi investerer i håp, utdannelse og livsopphold til den sivile befolkningen, og legger grunnlaget for en mer stabil framtid.

Koalisjonen av organisasjoner som står bak uttalelsen:
Action on Armed Violence; ActionAid; Age International; Algeria League for Defence of Human Rights; American Friends Service Committee; Amnesty International; Amnesty International France; Arab Coalition for Sudan; Arab Institute for Democracy; Arab Program for Human Rights Activists; Arab Renaissance for Democracy & Development; Basmeh & Zeitooneh; Baytna Syria; Broederlijk Delen; CARE; CARE France; Catholic Agency For Overseas Development (CAFOD); Center for Victims of Torure; ChildrenPlus; Christian Aid; CIVICUS; Comité catholique contre la faim et pour le développement (CCFD-Terre solidaire); Concern Worldwide ; Council for Arab-British Understanding (CAABU); Danish Refugee Council; Deutsche Welthungerhilfe; Development and Peace; Diakonia; Doctors of the World UK; Egyptian Initiative for Personal Rights; Embrace the Middle East; Fédération Internationale des Ligues des Droits de l'Homme (FIDH); Global Call to Action Against Poverty (GCAP) ; Global Communities; GOAL International; Handicap International Federation; Helen Bamber Foundation; Hivos; Human Appeal; Human Rights & Democracy Media Center “SHAMS; International Alert; International Rescue Committee; Islamic Relief UK; Islamic Relief USA ; Jesuit Refugee Service; Johanniter International Assistance ; Karam Foundation; Kontras; Kvinna till Kvinna Foundation ; Malala Fund; Malteser International; Médecins du Monde (MdM); Mercy Corps; Montreal Institute for Genocide and Human Rights Studies ; Norwegian Church Aid; Norwegian Refugee Council; Oxfam; Pax Christ Flanders; Pax Christi International; Permanent Peace Movement; Physicians for Human Rights ; Première Urgence Internationale; Protection Approaches ; Qatar Red Crescent; Refugees International ; Relief & Reconciliation for Syria AISBL (R&R Syria); Save the Children; Sawa for Development and Aid; Sawa Foundation; Secours Islamique France (SIF); Society for Threatened Peoples ; Solidarités International; Support to Life (Turkey); Syria Relief ; Syria Relief and Development ; Syrian American Medical Society Foundation (SAMS); Syrian Network for Human Rights ; The Peace Appeal Foundation; The Violations Documentation Center in Syria - VDC ; Theirworld; Trocaire; United to End Genocide; Venro; Vision GRAM-International ; War Child UK; Watan for Human Rights Association; World Food Program USA; World Jewish Relief; World Vision; World Vision Deutschland; and Zarga Organization for Rural Development.