Shells oljesøl i Nigeria: - Vi ser absolutt fremgang

Det skjer forbedringer i Nigerdeltaet som ikke ikke ville skjedd hvis ikke Amnesty drev en kampanje sammen med våre lokale samarbeidspartnerne, sier Audrey Gaughran som leder Amnestys globale arbeid mot næringslivets brudd på menneskerettighetene.
Publisert: 14. aug 2014, kl. 12:01 | Sist oppdatert: 14. aug 2014, kl. 16:36
Mer enn 50 års oljevirksomhet har hatt totalt ødeleggende konsekvenser for miljø og lokalbefolkning i Nigerdeltaet i Nigeria. Enorme oljeutslipp har stadig forsterket forurensningen av jord og vann.
Retten til et livsgrunnlag
Amnesty International har engasjert seg i dette fordi miljøødeleggelsene har menneskerettslige konsekvenser: Slik oljevirksomheten har vært drevet, har den ført til brudd på retten til mat, retten til vann og retten til helse.
Audrey Gaughran er tydelig på at Amnestys arbeid med å få stilt oljeselskapene til ansvar for over 50 års massive miljøødeleggelser er et langsiktig arbeid.
- Forbedringer ville ikke ha skjedd av seg selv. Så vi har grunn til å føle at det er fremgang, men forurensningen og ødeleggelsene i deltaet som har pågått i 50 år, blir ikke løst på tre-fire år.
Større åpenhet
Forbedringene den erfarne Amnesty-etterforskeren sikter til er at lokalsamfunnene nå er satt bedre i stand til å utfordre oljeselskapene når det skjer et oljeutslipp fordi selskapene har måttet gi etter for Amnestys krav om åpenhet rundt den informasjonen de bruker når de gransker oljeutslipp. Det er nå kommet på plass felles granskninger der representanter for lokalsamfunnene også deltar i undersøkelsen når et uljeutslipp skjer.
Amnesty samarbeider også med lokalsamfunn for å få Shell trukket for retten i Europa. Det er et langsiktig arbeid der Amnesty har måttet bygge opp en helt ny kompetanse om olje, både rent teknisk hva oljeutvinning handler om, men også om de juridiske aspektene ved multinasjonale selskapers virksomhet.
Kvinner utelukket
Amnestys etterforsker, Audrey Gaghran, planlegger nå å dokumentere kvinners manglende innflytelse på prosessene som skjer mellom lokalsamfunnene, staten og oljeselskapene i deltaet.
- Ganske ofte opplever vi at kvinner ikke er med i forhandlinger eller diskusjoner og de får ikke kompensasjon. Vi vil snakke med de kvinnene som holdes utenfor, men som gjerne vil delta, for i fellesskap å finne frem til en strategi og finne ut hvordan Amnesty kan bidra til at deres stemmer blir hørt, sier Gaughran.

Stå opp mot urett!
TV-aksjonen 2012 gir resultater
Det norske folk ga gjennom NRK TV-aksjonen i 2012 200 millioner kroner til Amnestys arbeid for menneskerettighetene internasjonalt. Pengene gjør at Amnesty kan øke engasjementet på en rekke kritiske områder for menneskerettighetene helt til 2017.
Amnestys arbeid mot selskapers brudd på menneskerettighetene, bl.a. i Nigerdeltaet, er finansiert av penger fra TV-aksjonen 2012.

Se flere resultater her
Les mer om TV-aksjonen 2012 her