Ytringsfrihetens helter på timeplanen: Viktig lærdom

Onsdag 12. februar besøkte Lars Vaular og Amnesty Bjørnholt videregående skole i Oslo. Elevene skulle lære om ytringsfrihet og om å lage kul musikk.
Publisert: 13. Feb 2014, kl. 09:59 | Sist oppdatert: 17. Feb 2014, kl. 10:15
⁃ Seks hundre piskeslag. Det er umenneskelig, sa Sacha Kléber Nyiligira (16).
For to minutter siden, mellom benkeradene i Europasalen på Bjørnholt videregående skole, freestylet han en rap om ytringsfrihetens helter, med selveste Lars Vaular som nærmeste tilhører. I ordstrømmen var det særlig ordet «urettferdig» som kom klart og tydelig frem.
⁃ Det er urettferdig, insisterte han etterpå, og fortsatte:
⁃ Disse menneskene er fengslet for ting vi kan gjøre her i Norge hver dag.


Litt nervøs

Denne våren har Lars Vaular, i samarbeid med Amnesty, overlatt tekstarbeidet til skoleelever over hele landet. Frem til 3. mars kan ungdom sende inn tekster som kan bli en del av Lars Vaulars nye låt. Som en del av kampanjen fikk Bjørnholt videregående skole besøk av rapperen onsdag 12. februar.

⁃ Jeg ser på det som en anledning til å lære noe. Jeg visste lite om historiene til disse menneskene, før Amnesty gjorde meg oppmerksom på dem. Og så tenker jeg at jeg kan lære dere noe om å lage kul musikk, sa Vaular til de fremmøtte elevene.

Så langt er over 70 bidrag lastet opp på Amnestys kampanjeside. Vaular la ikke skjul på at han er spent på resultatet.
⁃ Dette er første gang noen andre skal skrive tekst for meg. Så jeg er ganske nervøs, sa han.


Lov å bruke nye grep

Teksten skal ta utgangspunkt i historiene til én eller flere samvittighetsfanger, som Amnesty har valgt å kalle «ytringsfrihetens helter». Disse er journalisten Eskinder Nega, som er dømt til 18 års fengsel for å ha kritisert etiopiske myndigheter, den tibetanske filmskaperen Dhondup Wangchen som soner en straff på seks år for arbeidet med en kritisk dokumentar om Beijing-OL, og Raif Badawi, en saudiaraber som er dømt til syv års fengsel og 600 piskeslag for å ha startet en blogg.

⁃ Når jeg jobber med ungdom, er problemet deres ofte at de ikke har noe å skrive om. Her får dere det gratis, sa Vaular, og fortsatte:
⁃ Jeg tror de fleste av dere vil velge å skrive tekster som er veldig saklige og ordentlige. Men jeg håper noen vil forsøke å ta noen andre grep for å få frem budskapet. For eksempel å skrive absurd.


Det nytter

⁃ Det er vanskelig å tilpasse seg beaten, mener Byll Crishan Casilang (16), som jobbet med tekst sammen med Wesam Alamoudi (16) og Sallay Tusu (16). De mente alle de hadde fått mye ut av besøket: I tillegg til å få skrivetips fra Vaular, ble de introduserte for samvittighetsfangenes historier.
⁃ Jeg synes jeg lærte mye. Jeg visste ikke om dette før nå, sa Sallay Tusu.

Siden kampanjen ble satt i gang, har to av de fem samvittighetsfangene som Amnesty har valgt å støtte, blitt løslatt. Opprinnelig var fengslingen av Pussy Riot-medlemmene Maria og Nadexhda en av sakene man kunne skrive om. Jentene ble løslatt i slutten av 2013. Det viser at man kan gjøre en forskjell, mener Amnestys generalsekretær John Peder Egenæs.

⁃ Jeg er overbevist om at hvis vi velger å holde kjeft om disse tingene, er det helt klart det beste for ledere som vil holde folk bak lås og slå. At Pussy Riot ble løslatt, viser at det nytter, sier han.



Førsteklasse studiespesialisering på Bjørnholt videregående skal bruke tre dager på prosjekt om ytringsfrihetens helter.
Samvittighetsfangenes historier gjorde inntrykk på Sacha Kléber Nyiligira (16). - Særlig historien om Raif Badawi, den traff meg i hjertet, sa han.