Massakeren på Den himmelske freds plass : Hadde Oslo vært Beijing ...

... ville vi blitt fengslet. Aktivister i Kina blir nå arrestert for å snakke om massakren 25 år etter. Derfor plasserer Amnesty idag det ikoniske bildet «Tank Man» i sentrum for oppmerksomheten.
Publisert: 28. Mai 2014, kl. 09:26 | Sist oppdatert: 5. jun 2014, kl. 15:25
Foran flere symbolbygg som UD, Stortinget og Den kinesiske ambassade vil vi markere at massakren som skjedde på Den himmelske freds plass (Tiananmen Square) fremdeles er et åpent sår. Mange aktivister fengsles i Kina disse dager fordi de forsøker å snakke om 25-årsdagen for massakren 4. juni.
Må ikke glemme

- Vi må ikke glemme hvordan hundrevis av kinesiske studenter og arbeidere ble slaktet ned av myndighetene på og rundt Den himmelske freds plass, og vi kan ikke lukke øynene for at de som snakker om dette i dag blir forfulgt, sier generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge.
- Historien om det som skjedde for 25 år siden undertrykkes og ofrene har ikke fått rettferdighet og oppreisning. Hadde Oslo vært Beijing, ville vi blitt fengslet for å gjøre dette, sier Egenæs.

Bildene fra markeringene vil bli delt i sosiale medier i dagene frem mot 4. juni, med #tiananmen89. Bildet av "Tank Man" vil ende opp på Eidsvolls plass foran Stortinget på selve dagen, 4. juni, kl. 12.00-13.00. Denne dagen inviterer vi alle, aktivister og forbipasserende, til å stoppe opp og la seg avfotografere foran bildet og bli med på å fortelle omverdenen at "Vi glemmer ikke!". Les mer på www.amnesty.no.

Det ikoniske bildet ble tatt 5. juni, morgenen etter massakren. En mann stilte seg opp foran tanksene som rullet inn i Chang'an-avenyen. Han gikk fra side til side for å hindre tanksene i å komme videre, og de fulgte bevegelsene hans.
- Det var et David og Goliat-øyeblikk. Han virket så liten der han stod foran den store tanksen, og ga oss følelsen av hvordan en enkelt mann kunne kontrollere statens makt, sier Magnum-fotograf Stuart Franklin i et intervju til Amnesty, som dere kan lese på www.amnesty.no 28. mai.

Forfølgelse av aktivister i dag

De siste ukene har det foregått en utbredt forfølgelse av aktivister i innspurten til 25-årsmarkeringen for massakren på Den himmelske freds plass. En rekke aktivister har blitt holdt tilbake, plassert under husarrest eller blitt forhørt av politiet, kun fordi de ønsket å hedre ofrene som ble drept eller skadet for 25 år siden.

Kinesisk twitteraksjon #89June425

Reaksjonene fra myndighetene har vært hardere i oppløpet til 25-årsmarkeringen enn tidligere år. Kinesiske myndigheter jobber hardt for å stryke ut denne hendelsen fra den kollektive bevisstheten. Som en reaksjon på dette har Amnesty startet en Twitter-kampanje inne i Kina, som har rundt 80 millioner twitterbrukere. Aksjonen har som formål å fortelle historien om hva som skjedde på Den himmelske freds plass til kinesere som ellers ikke får vite om massakeren.
Dette kan du gjøre:

Markering foran Stortinget onsdag 4. juni kl 12 - 13.00
Ta lunsjen innom Stortinget i morgen, la deg avbilde sammen med tank man bildet og ta del i aksjonen i sosiale medier med #89June425
Se bilder av Tank man-bildets tur

Les mer på amnesty.no