Amnestyprisen går til noen som gjør en forskjell for menneskerettighetene. Prisens formål er å bidra til økt kunnskap om menneskerettighetene, og å fremme aktiviteter som styrker respekten for menneskerettighetene, både generelt og i konkrete situasjoner.

Her er alle vinnerne!

Tidligere vinnere av Amnestyprisen

2020: Knut Bjarkeid

Knut Bjarkeid tildeles Amnestyprisen for sin kamp for innsattes rettigheter.

2018: Støttegruppen for Farida

I kampen mot uretten som rammet naboene deres har de vist en imponerende kombinasjon av personlig, brennende engasjement, og en saklig, reflektert og svært målorientert tilnærming.

2016: Safia Abdi Haase

Safia Abdi Haase fikk prisen for sin mangeårige kamp for kvinners rettigheter, inkludert innsatsen mot vold og kjønnslemlestelse av kvinner, og for sin kamp mot rasisme og fordommer og sin store innsats for å spre et positivt og riktig bilde av Somalia og somalisk kultur i Norge. Hun betegnes som ambassadør i kampen mot vold mot kvinner.

2014: Arild Knutsen

Amnestyprisen 2014 gikk til Arild Knutsen for hans innsats for stoffbrukeres rettigheter og for å ha blitt en viktig talsperson for tilreisende romfolk og deres krav på respekt.

2013: Amal Aden

Amnestyprisen 2013 gikk til Amal Aden for hennes uredde engasjement for å fremme rettighetene til utsatte grupper, og spesielt for sin synliggjøring av homofile.

Hun har blitt utsatt for trakassering og drapstrusler for sine meninger, og få andre tør å ta opp kampen med henne. Likevel vil Amal Aden (29) aldri slutte å kjempe for frihet og likeverd.

2011: Helsesenteret for papirløse migranter

Amnestyprisen 2011 gikk til Helsesenteret for papirløse migranter for deres kompromissløse og operative menneskerettighetsarbeid overfor en av Norges mest sårbare og utsatte grupper.

2010: Margreth Olin

Dokumentarskaper Margreth Olin har i alt sitt virke løftet frem situasjonen for de svake i samfunnet, og protestert mot myndighetenes behandling av enkeltindivider og grupper. Hun forteller gripende om vanskelige skjebner og mennesker med dårlige forutsetninger for sitt eget liv.

Margreth Olin får Amnestyprisen 2010

Margreth Olin: Mennesket og bildene

2009: Nora Sveaas

Nora Sveaas har brukt mesteparten av sitt voksne liv i kampen mot tortur, som behandler, forsker, skribent, veileder og aktivist. I 2009 mottok hun Amnestyprisen for sitt arbeid.

2007: Mahmood Amiry-Moghaddam

Amiry-Moghaddam har siden han kom som kvoteflyktning 14 år gammel utnyttet ytringsfriheten i Norge til fulle. Kontinu­erlig følger han den menneskerettslige utviklingen i sitt opprinnelige hjemland. Han har skrevet brev og e-poster, mobilisert til aksjoner og bidratt til å legge press på myndighetene. For dette engasjementet mottok han Amnestyprisen i 2007.

Amnestyprisen 2007: Mahmoud Amiry-Moghaddam

Portrett: Hverdagshelt

2006: Tore Sandberg

Journalist og etterforsker Tore Sandberg har avdekket flere justismord og fått saker gjenopptatt i rettssystemet. I 2006 fikk han Amnestyprisen for sin iherdig innsats.

Amnestyprisen 2006: Tore Sandberg

Tore Sandberg: Motløperen

2005: Vibeke Omberg, Erlik Oslo

Årets pris ble tildelt Vibeke Omberg, intitativtaker til magasinet =Oslo, for arbeidet med å gi Oslos hjemløse ny stolthet og muligheten en inntekt gir til å ta regi over egne liv.

Amnestyprisen 2005: Vibeke Omberg

2004: Liv Jessen

Amnesty International Norge ga historiens første Amnestypris til daglig leder av Pro Senteret i Oslo, Liv Jessen. Hun fikk prisen for sitt utrettelige arbeid for de prostituertes rettigheter i over 20 år.

Liv Jessen vant den første Amnestyprisen

Liv Jessen - Liten, stor og sterk