Velkommen til Bergen : Landsmøtet 2014

Generalsekretær John Peder Egenæs inviterer alle Amnesty-medlemmer til Landsmøtet 2014 i Bergen, 24.-26. oktober.
Publisert: 13. sep 2014, kl. 08:03 | Sist oppdatert: 27. jul 2016, kl. 13:47
Kjære Amnesty-medlem

2014 er et merkeår. For akkurat 50 år siden skrev en gruppe ildsjeler på Ljan i Oslo de første brevene for samvittighetsfanger verden over som Norges første Amnesty-aktivister. Dette var starten på et engasjement og en innsats rundt om i vårt ganske land som har bidratt til å få på plass internasjonale avtaler, stanset henrettelser, forhindret tortur og styrket rettighetene til mennesker over hele verden.

Det har skjedd mye på disse 50 årene, og jeg har vært så heldig at jeg har fått være med på mye av det. Fra den spede begynnelse på Ljan har Amnesty International i Norge vokst til en stor og viktig aktør i den norske samfunnsdebatten med 100 000 fantastiske medlemmer og støttespillere.
Amnesty International er en medlemsstyrt organisasjon. Det er medlemmene våre som er ryggraden i vårt arbeid, og uten deres trofaste økonomiske bidrag hadde vårt menneskerettighetsarbeid ikke vært mulig. Dere er viktige for oss.
Det er derfor en stor glede for meg å invitere deg til Landsmøtet 2014 i Bergen 24.-26. oktober på Rica Hotell Ørnen. Meld deg på her!
Amnesty International har nettopp lansert en global kampanje mot tortur, som også vil være hovedtemaet under årets landsmøte. Du vil få muligheten til å høre sjokkerende, inspirerende og rørende historier fra torturoverlevende, psykologer, avhørseksperter og andre fagpersoner. Vi vil lære om hvordan tortur påvirker et menneske, og hvordan vi nå en gang for alle skal si «stopp tortur».

I tillegg til et program med mange spennende gjester er landsmøtet også en arena for viktige beslutninger for organisasjonen. Landsmøtedeltakerne skal velge nytt styre, være med å utvikle ny internasjonal strategi for hele den internasjonale organisasjonen, si sin mening om styrets og sekretariatets innsats og høre hvordan pengene fra TV-aksjonen 2012 har blitt brukt så langt.
Jeg kan love en spennende helg!
I tillegg til landsmøtet ønsker vi å invitere deg til å feire Amnestys 50-årsjubileum med en storslått festforestilling i Peer Gynt-salen i Grieghallen fredag 24. oktober.
Her vil vi hedre de som har gjort dette eventyret mulig, dele historier fra 50 innholdsrike år og høre musikk fra noen av Norges største artister – som alle har et hjerte for Amnestys arbeid.
Derfor, i år er det ingen grunn til å bli hjemme. Kom til Bergen og feir Amnesty sammen med oss. Jeg håper å se deg der!
John Peder Egenæs,
Generalsekretær

LANDSMØTET 2014

Protokoll fra landsmøtet 24-26 oktober 2014
  • Påmelding til årets landsmøte er nå stengt, velkommen til Bergen!
Landsmøtet er åpent for alle medlemmer i Amnesty Norge. For å ha stemmerett må du har vært medlem minst seks måneder sammenhengende før landsmøtet avholdes.
Deltakeravgift er 200kr. Giro ettersendes ved påmelding. Plass er ikke sikret før betalingen er registrert.
Påmeldingsfrist for landsmøtet er 10 oktober.
Ungdomssamlingen fredag 24 oktober er åpen også for ikke-medlemmer, men det er kun medlemmer som kan søke om reiserefusjon. Ungdomssamlingen har øvre aldersgrense 26 år. Les mer om ungdomssamlingen her.
Vedtaksforslag
Har du forslag til endringer av styringsdokumentene eller andre vedtaksforsalg til landsmøtet kan disse sendes til styresekretær Helle Biørnstad på [email protected]. Merk tidsfristene!
Fra valgkomiteen
Lurer du på noe om...