1.mai i Region Midt

For aktivister i Region Midt vil aserbajdsjanske myndigheters brutale fremferd mot fredelige demonstranter være temaet for årets 1. mai. De krever at 14 demonstranter slippes fri.

Publisert: 24. Apr 2012, kl. 14:32 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:16

Ytrings-og forsamlingsfrihet er grunnleggende rettigheter nedfelt i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Amnesty’s rapport fra november 2011 viser at aserbajdsjanske myndigheter ikke respekterer disse rettighetene. Myndighetene tyr til vold eller trakassering for å undertrykke rettighetene til dem de skal beskytte. Det sitter flere journalister og aktivister arrestert.

I august 2011 ble en bygning der tre menneskerettighetsorganisasjoner holdt til, revet uten forvarsel. Det er bare ett eksempel på hvordan myndighetene i Aserbajdsjan går frem.

MGP 2012
Aserbajdsjan er vert for sangkonkurransen Melodi Grand Prix (Eurovision) i mai i år, et program som blir sett av ca 125 millioner mennesker. Amnesty krever at aserbajdsjanske myndigheter må gi de uskyldige fangene frihetene tilbake, for å vise at de respekterer de verdiene MGP står for og sitt medlemsskap i EU.
Signer aksjonen for ytringsfrihet i Aserbajdsjan her

Tradisjonen tro vil Amnesty delta i årets 1 maitog i Trondheim

kl 12.30 Samling på katedralskolens gårdsplass (Katta VGS) Amnesty står under bokstaven J

kl 13.00 vil toget gå gjennom byen.

kl 14.00 Folkemøte på Torget

Les mer på amnesty.no