Fredsprisen: Viktig at EU følger opp menneskerettigheter

Amnesty International i Norge mener fredsprisvinner EU nå vil bruke prisen på å sette fokus på viktige menneskerettighetsspørsmål.
Publisert: 12. okt 2012, kl. 11:28 | Sist oppdatert: 12. okt 2012, kl. 11:28
Generalsekretær John Peder Egenæs understreker at det fører med seg et viktig ansvar å ha fått fredsprisen.
- Nå har en EU en gyllen mulighet til å sette flomlys på en rekke menneskerettslige problemstillinger i medlemslandene. Dette er en del av EUs arbeid som man sjelden snakker om, sier Egenæs.

Husk romfolket

Amnesty International sendte denne uken ut en pressemelding, hvor organisasjonen oppfordrer EU til å ta grep om menneskerettighetene. Dette gjelder blant annet mangler innen sikring av menneskerettighetene for folk i Europe, og et krav om å fokusere på å forhindre vold mot kvinner og diskriminering av diverse samfunns- og minoritetsgrupper.

Dette er også et av hovedområdene for Amnestys

- Amnesty har gjentatte ganger rapportert om de uverdige levevilkårene og den omfattene diskrimineringen romfolk i Europa utsettes for. Dette er noe fredsprisvinneren EU bør ta tak i, og sette i gang tiltak for å sikre at menneskerettighetene også blir en realitet for romfolk, sier Egenæs.