Møt Pussy Riot-medlem i kveld

Det er Oslo World Music Festival, i samarbeid med Nobels Fredssenter og Amnesty, som står bak arrangementet mandag 29. oktober.
 Klikk på linken under for å høre foredrag og samtaler med "Yozh" og andre som kjemper for ytringsfrihet i Russland.
Publisert: 26. okt 2012, kl. 14:15 | Sist oppdatert: 29. sep 2020, kl. 19:36

Seminaret har fått navnet ”Selv om de fengsler oss har vi ikke tapt”, og skal ta for seg kunst som politisk ytring og ytringsfrihet i Russland. En rekke opposisjonelle russere skal sitte i panelet, deriblant et av medlemmene av det radikale feministkollektivet Pussy Riot.

Panelet skal diskuterte den politiske undertrykkelsen i Russland, og i hvilken grad landet i ferd med å få en ny, autoritær statsideologi med kirken i partiets sted.

Ble dømt til 2 års fengsel
Pussy Riot ble verdenskjente etter at fem av medlemmene fremførte en Putin-kritisk "punk-bønn" i Moskvas største katedral i februar. Tre av medlemmene ble dømt til fengselsstraff, men en av dem har siden sluppet fri. De to som fortsatt er fengslet, Maria Alyokhina og Nadezhda Tolokonnikova, skal sone hver sin 2-årige dom i kvinnefengsler i henholdsvis Perm, Sibir, og Mordovia.

KREV AT PUSSY RIOT SETTES FRI!

– Man kommer ikke unna Pussy Riot når man skal snakke om ytringsfrihet i Russland. Vi ville ikke bare snakke om Pussy Riot, men med dem, sier Alexandra Archetti Stølen, festivalsjef ved Oslo Music Festival, til NRK.

Kjente paneldeltagere
I tillegg til bandmedlemmet, som kaller seg for Yozh ("pinnsvin" på russisk), skal musikeren, stjerneprodusenten og aktivisten Aleksander Tsjeparukhin - en av kollektivets største støttespillere - delta på seminaret.

- Det er svært viktig for oss at vi får denne muligheten til å fokusere på skjebnen til Pussy Riot og på de store problemene folk i Russland opplever når det gjelder ytringsfrihet, menneskerettigheter og demokrati. Det er en ære at en så stor og internasjonalt markant institusjon som Nobels Fredssenter tar imot oss, sier Tsjeparukhin til Aftenposten.

Den foreløpig siste paneldeltageren er "sosietetspiken" Ksenia Sobchak, en omdiskutert regimekritiker med stor tilhengerskare i Russland.

Begrenset antall plasser
Diskusjonen skal ledes av den norske forfatteren Peter Nordmann Waage som har utgitt en rekke bøker om kulturhistoriske og politiske emner. Han er en av Norges fremste russlandvitere, og styremedlem i Norsk P.E.N.

Seminaret vil foregå på Nobels Fredssenter fra kl 17-21. Gratis inngang, men begrenset antall plasser. Påmelding: [email protected]

RETTSAKEN MOT PUSSY RIOT:

• Rettssaken, som ikke bare er politisk motivert, men som også blir tydelig politisk manipulert, startet mandag 30. juli.
  • Kvinnene og deres forsvarere fikk bare noen få dager til å sette seg inn i den omfattende tiltalebeslutningen, som inkludert bakgrunnsinformasjon, inneholder 3.000 sider tekst samt 10 timer video. Forsvarernes anmodning om å kunne innkalle lederen for den russisk-ortodokse kirken i Russlands patriark Kirill samt Russlands president Vladimir Putin ble blankt avvist av retten.
  • Mens rettssaken pågikk satt kvinnene i et bur av skuddsikkert glass, mens bevæpnet politi står oppstilt rundt.
  • I sin kommentar til tiltalen sier Nadja Tolokonnikova at gruppen innser at de har begått en etisk feil ved å opptre i kirken, og at hun er klar over at gruppen har brutt kirkens interne regler, men at det ikke er noen kriminell handling.