Anti-propagandalov

Publisert: 18. Jan 2013, kl. 10:41 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:16
Tirsdag skal det kontroversielle lovforslaget mot såkalt «propaganda for homofili overfor mindreårige» opp til behandling i Russlands lovgivende forslamling. Høringen skulle opprinnelig gå 19. desember, men ble utsatt (på grunn av?)... Loven vil gjøre det straffbart å «fremme homoseksualitet overfor mindreårige», og brudd på den vil kunne straffes med bøter på opp til 500.000 rubler, som tilsvarer rundt 90.000 norske kroner. Liknende lover har allerede blitt vedtatt i flere russiske regioner, blant annet Ruazan, Arkangelsk, Kastroma, Novosibirsk, Magadansk, Samara, Bashkortostan, Krasnodar og St. Petersburg. Denne loven vil imidlertid gjøre «propaganda for homofili overfor midreårige» ulovlig i hele Russland.

Tydeligere definisjon
Amnesty har utrykt bekymring for at loven kunne tolkes veldig bredt, ettersom hverken «propaganda for homoseksualitet» eller selve begrepet «homoseksualitet» er nærmere definert i russisk lov. Nå har (??) uttalt at loven ikke kan vedtas før begrepene er tydeligere definert. (SPØR PATRICIA)

- UTTALELSE FRA PATRICIA???

Amnesty International sendte før jul en egen henvendelse til det russiske parlamentet, hvor de oppfordrer russiske parlamentsmedlemmer å resprektere Russlands internasjonale forpliktelser og grunnleggende menneskerettigheter i denne saken. Det innebærer blant annet plikten til å sikre en grunnleggende ytrings- og forsamlingsfrihet og beskyttelse mot diskriminering på bakgrunn av seksuel orientering og kjønnsidentitet.

Bannlyst homoparade
Det er ikke bare i lovforslageme at diskrimineringen av homofile i Russland blir tydelig. I august ble det vedtatt av høyestrett i Moskva at homoparader i byen skal være bannlyst i 100 år femover. En av Russlands mest kjente homoaktivister, Nikolay Alexeyev, gikk til rettsak i håp om at myndighetene i byen ville endre avgjørelsen om å bannlyse homoparaden. Deres argumenter for å ikke gi Alezeyev lov til å arrangere paraden var at dette «ville skape offentlig uorden, og at de fleste innbyggerne i Moskva ikke støtter et slikt arrangement».

Vind av antipropaganda-lover i Øst-Europa
- Ukraina
- Litauen
- Ungarn?

Amnesty mener:
  • Sommeren 2012 gjennomførte Amnesty aksjonen «Å elske er en menneskerett», som setter fokus på retten til å være den man er, og til å elske den man vil – uten å bli utsatt for noen form for forskjellsbehandling eller diskriminering.
  • Amnesty krever beskyttelse mot alle former for diskriminering på bakgrunn av seksuell orintering og kjønnsidentitet, i overenstemmelse med internasjonale menneskerettigheter og Yogyakarta-prinsippene.
  • Amnesty krever dekriminalisering av homoseksualitet, en straffetrettslig forfølgelse av alle former for hatkriminalitet, og et effektivt forebyggende og holdningsskapende arbeid som motvirker fordommer.