Stemmer: Tema for Menneskerettighetsuka

Ytringsfrihet og marginaliserte stemmer er tema for Amnesty International Juridisk Studentnettverks årlige menneskerettighetsuke som startet mandag 4.mars
Publisert: 6. Mar 2013, kl. 10:47 | Sist oppdatert: 4. jun 2013, kl. 17:17
Retten til å mene, tro og si hva man vil, er Amnesty Internationals grunnmur. Ytringsfriheten var utgangspunktet for Peter Benenson da han skrev artikkelen som i 1961 førte til selve opprettelsen av organisasjonen. Retten til å si og mene det man vil innebærer også en rett til å være i opposisjon.

Årets Menneskerettighetsuke har slik fått navnet ”Stemme”. - Ved å leke oss med ordet “stemme” ønsker vi å sette fokus på temaene og problemstillingene som følger med dette ordet, slik som ytringsfrihet, marginaliserte stemmer og stemmerett, både på nasjonalt og internasjonalt nivå, forteller leder for Menneskerettighetsuka Agnes Harriet Lindeberg.

Mange av årets arrangementer vil sette fokus på stemmer i samfunnet som ikke så ofte blir hørt.
- Asylsøkere, romfolk, innsatte i norske fengsler – vi hører mye om dem, men ikke fra dem. Menneskerettighetsgruppa vil ta for seg spenningsforholdet mellom den klassiske ytringsfrihet, staters negative forpliktelse til å avstå fra sensur, og ytringsfriheten som en positiv forpliktelse til å tilrettelegge for et mangfold av stemmer.

- Ytringsfrihet kan ikke sikres én gang for alle, dens eksistens og verdi må hele tiden vurderes og tilkjempes, sier Agnes. For hvor går grensen mellom retten til privatliv og retten til å ytre seg, og kan vi tåle alle ytringer uansett hvor ekstreme de enn er? fortsetter hun.

Alternativ aktivisme
Amnestys juridiske studentnettverk har gjennom årene hatt flere ulike tilnærminger til å jobbe med menneskerettigheter: temagrupper, regionsgrupper, seminargrupper og foredragsgrupper. Likevel har gruppen bak Menneskerettighetsuka fått størst oppslutning. Agnes mener et større fokus på menneskerettigheter fra fakultetets side er skyld i den store veksten både innad i Amnestygruppa, og den økende tilstrømningen fra jusstudenter som vil være med og bidra.

- Menneskerettigheter har vært en del av alle juridiske fag lenge, men har nå blitt et eget fag som tilbys både innenfor rettsvitenskap og som en egen master på det juridiske fakultetet, forteller Agnes. - Jus er et felt preget av mangfold og spennvidde, men det som binder alle temaene innenfor jus sammen er menneskerettigheter - det å gjøre rettsprosessen sikker, fortsetter hun.

- Menneskerettighetsuka fyller hullene og viser hvordan betydningen av menneskerettigheter går igjen uansett hva vi vil drive med. Vi som jurister må kunne forstå hvilke problemstillinger vil vi stå ovenfor som ferdig utdannede jurister.

Variert program
- Ytringsfrihet er en menneskerettighet som stadig kommer i konflikt med andre interesser, selv i Norge, forteller Agnes. – Likevel skånes vi for de mest brutale episodene i internasjonal sammenheng.
Ved hjelp av debatter, filmfremvisninger og foredrag vil temaer som mammablogging, 100 års jubileet for kvinners stemmerett, anonymisering ved elektroniske valg, belyses sammen med enkeltsaker fra det internasjonale samfunn.

For fullstendig program