Protokoll fra styremøte 05.11.11

Publisert: 15. nov 2011, kl. 15:45 | Sist oppdatert: 21. okt 2013, kl. 12:59
PROTOKOLL FRA STYREMØTE I AMNESTY INTERNATIONAL NORGE
5.11.11 I GRENSEN 3

Til stede fra styret: Kristin Høgdahl, Trude Hella Eide, Gerald Folkvord, Tale Halsør, Inga Laupstad. Ove Tjelta, Steinar Vike, Aman Kedir Kamsare
Meldt forfall: Karen-Lise Scheie Knudsen

Varamedlemmer til stede: Marta Næss Bergseng

Til stede fra sekretariatet: John Peder Egenæs, Harald Askebakke og Bjørg Ytre-Eide til sakene 55/2011 – 58/2011, Lasse Imrik til sakene 55/2011 – 59/2011, Laila Belle

Møteleder: Kristin Høgdahl
Protokollfører: Laila Belle

Generalsekretæren introduserte Bjørg Ytre-Eide, den nye økonomi- og personalsjefen, som etterfølger Harald Askebakke.

SAK 53/2011 – Godkjenning av dagsorden

Dagsorden ble godkjent med endringer i saksrekkefølgen og med to saker til eventuelt:
Oppnevning av ny nestleder og nytt medlem til internasjonalt utvalg
Besøk av Rune Arctander som orienterer om arbeidet i IEC.

SAK 54/2011.2 – Protokollsaker

Protokoll fra styremøtet 16.09.11
Protokollen ble godkjent og signert.

Protokolltilførsel: Rune Arctander er valgt inn i IEC og gikk derfor ut av styret pr.august.. Herav følger at Aman Kedir Kamsare rykker opp som styremedlem, og Marta Bergseng rykker opp som 1. vara og har obligatorisk møteplikt til alle styremøter.

SAK 54/2011.1. – Konstituert nestleder og nytt medlem i internasjonalt utvalg

Inga Laupstad er forespurt og har sagt ja til å være konstituert nestleder i styret. Hun erstatter Rune Arctander som gikk ut av styret etter å ha blitt valgt inn i IEC.
Karen-Lise Scheie Knudsen er forespurt og har sagt ja til å være styrets andre representant i internasjonalt utvalg.

Vedtak
Styret slutter seg til de forslåtte endringene.

SAK 55/2011 – Kvartalsrapport III/2011

Aktivitetsrapport
Generalsekretæren orienterte om høydepunktene og utviklingen i perioden og beklaget at aktivitetsrapporten på grunn av dataproblemer ikke foreligger. Den vil bli levert til styremøtet i desember.

Økonomirapport pr. september 2011

Harald Askebakke utdypet de enkelte postene og svarte på spørsmål fra styret.
Styret stilte spørsmål vedrørende underforbruk på enkelte poster i budsjettet. Dette ble forklart med at dette skyldes at en del utgifter, bl.a på fundraising kommer i slutten av året. Vanskeligheter med å verve nok F2F har også ført til underforbruk på dette prosjektet.

Vedtak
Styret har mottatt kvartalsrapport 3/2011 og uttrykker tilfredshet med sekretariatets aktivitet og med resultatet i perioden.

SAK 58/2011 – Presentasjon av virkemidler for å øke antall medlemmer og inntekter

I tråd med tidligere ønske fra styret presenterte markedssjef Lasse Imrik langsiktige planer og nye tiltak som skal fremme vekst og rekruttering i AI Norge. Han ga styret en oversikt over prosentvis fordeling av inntektene i 2011, inntektsutvikling 2004-2011, utvikling bidragsytere 2004-2011. Han redegjorde også for nye fundraisingstiltak som skal bidra til å nå målene fram mot 2015.

Vedtak
Styret takker for en nyttig og oppklarende presentasjon og ber om at presentasjonen sendes styret og legges som sakspapir til sak 58/2011.

Styret ber om progresjonsrapport med jevne mellomrom på inntektsmål og medlemsmål frem mot landsmøte høsten 2012 (evt. våren 2013).

SAK 56/2011 – Utkast budsjett 2012 og presentasjon av den nye kontoplanen

Ny internasjonal kontoplan

Harald Askebakke presenterte den nye internasjonale budsjett- og regnskapsmodellen og kostnadssenterstruktur, såkalte Cost Centers, som våre budsjetter og rapporteringer er forpliktet til å følge. Endelig struktur for Cost Centers foreligger i november. Når det gjelder rapportering, kan styret velge mellom å få rapportering på Cost Centers-oppsett eller på aktivitetsoppsett. Kvartalsrapporten kan være både aktivitet og resultat. Han understreket at den nye kontoplanen letter rapporteringen til IS.

Vedtak
Styret ønsker rapportering på aktivitetsoppsett.

Budsjett 2012

Harald Askebakke kommenterte det fremlagte forslag til rammebudsjett og understreket at vi avventer den endelige planen fra IS på de prosjektene som TV-aksjonen dekker før vi kan gi et presist budsjett. Endelig budsjett vil bli fremlagt på styremøte 17.12.

Vedtak
Styret tar rammebudsjettet til orientering og takker Harald Askebakke for nyttig innføring i det nye budsjettering- og rapporteringssystemet.

SAK 57/2011 – Evaluering av Activist-prosjektet

Lasse Imrik oppsummerte erfaringene med Activist-prosjektet gjennom 4 ½ år og forklarte hvorfor målsettingene ikke er nådd. Han presenterte forslag til endringer.

Generalsekretæren ba styret om en midlertidig godkjenning slik at vi i 2012 får videreføre prosjektet på et lavt nivå mens vi utforsker om det finnes investorer, inkl. at vi går videre med de sonderingene vi har gjort på internasjonalt nivå i organisasjonen.

Styret utvekslet synspunkter på utvidelse av målgrupper og mr-ringvirkninger i miljøer vi ellers ikke ville nådd

Konklusjon:
· En bredere målgruppe enn bare skatere
· Inntekts- og aktivismeelementet må inn
· Lavblussbudsjett i ett år til
· Investorene må ta risikoen i form av å bli sittende med store varelagre for internasjonalt salg

Vedtak
Styret besluttet å videreføre prosjektet i 2012.
Styret ber om en revidert prosjektskisse uten at vi forventer nye tiltak. Prosjektet legges frem som eget dokument til handlingsplan og budsjett til styremøtet 17.12.

SAK 59/2011 – Samarbeid med yA Bank

Generalsekretæren viste til sakspapiret og redegjorde kort for tilbudet fra yA Bank som ønsker å tilby Amnesty som mottaker av kredittkortkundenes rabatt gjennom kredittkortet Payoff

Styret var delt i synet på dette samarbeidet, og etterlyste mer informasjon om banken. Styret ba generalsekretæren merke seg styrets kommentarer om behov for åpenhet (ikke/minimal konfidensialitet) i avtalen og at Amnesty må ha anledning til eventuell kritikk av banken for eventuelle brudd på menneskerettighetene. Avstemningen viste

1 stemte mot samarbeid med yA Bank
5 stemte for samarbeid med yA Bank
3 var avholdende

Vedtak
Styret gir generalsekretæren fullmakt til å inngå en avtale med yA Bank på bakgrunn av det vedlagte avtaleutkastet.
Styret ber generalsekretæren merke seg styrets kommentarer i videre arbeid med avtalen.

Lunsjinnslag - Nytt fra IEC

I lunsjen var Rune Arctander innbudt for å gi styret en orientering om arbeidet i IEC.
Han opplyste at det ganske raskt kommer et nytt ”Blueprint” om dekonsenteringen av IS.
Dokumentet er basert på tilbakemeldingen fra seksjonene i sommer.
Dokumentet sendes styret.

Styret ønsker og ser frem til god og regelmessig informasjonsutveksling. Rune Arctander har bl.a. ansvar i IEC for kommunikasjonsarbeidet og ønsker å få innspill fra styret på hvordan man kan få en bedre informasjonskanal til IEC.

SAK 60/2011 – Evaluering av Statoilavtalen

Styret var delt i synet på hvorvidt Amnesty bør fortsette avtalen med Statoil, fordi flere var bekymret for at Statoils miljøsynder kan vise seg å være skadelig for Amnestys omdømme. Det ble videre stilt spørsmålstegn ved om vi oppnår det vi vil, f.eks. om regelmessige møter blir avholdt under avtalen, i hvilken grad CSR inngår i Statoils styringsdokumenter, og kvaliteten på gjennomføring av internkontroll.
For øvrig ble det vist til styrets vedtak på styremøte i september (sak 47/2011).

Det ble avholdt avstemning om hvorvidt vi bør inngå en ny avtale.

5 stemte for å videreføre avtalen
1 stemte mot å videreføre avtalen
3 forholdt seg avholdende

Vedtak
Styret ber generalsekretæren utarbeide en ny avtale i tråd med styrets innspill.
Styret ber om at Ove og Tale tas med i utarbeidelsen av en ny avtale som legges frem for styret 17.desember.

SAK 61/2011 – Amnestyprisen 2011

Vedtak
Styret følger nominasjonskomiteens innstilling og gir Amnestyprisen 2011 til helsesentret for irregulære migranter.

SAK 62/2011 – Generalsekretærens orientering

Kampanjer og aksjoner:
Høstens kampanje ”makt forplikter” har medført stor aktivitet, og det har vært godt oppmøte på foredragene og tilstelningene over hele landet. Har resultert i at vi er blitt kontaktet av mange nye interessenter.

Voldtektsdebatten:
Vår rådgiver på feltet har profilert oss og fått enorm respons og motatt både gode og dårlige tilbakemeldinger. Våre krav til norske myndigheter for å bekjempe voldtekt er blitt hørt.

TV-aksjonen:
Kari Bucher fortsetter som aksjonsleder også for oss. Hun kommer på styremøtet den 17.12. for å gi styret en innføring i struktur og organisering av en TV-aksjon.

Ungdomssamlingen: Avholdes neste helg, og 108 har meldt seg på. Sekretariatet melder tilbake til styreleder hvis deltakelse er aktuelt.

Dødsstraffarbeidet:
Utenriksdepartementet setter store ressurser inn på dette arbeidet i forbindelse med verdenskonferansen om dødsstraff i Madrid i 2013. AI Norge er blitt bedt om å koordinere arbeidet i det sivile samfunn, og generalsekretær er blitt invitert til Roma 28.-29. november i forbindelse med dette.

Personal:
Randi Hagen Eriksrud har sagt opp sin stilling pr. 1. februar. Stillingen utlyses i disse dager.

SAK 63/2011 – Styrets orientering

Oppfølging av studentrådet.
Styreleder har vært i dialog med leder for studentrådet. Styreleder, på vegne av styret, har sendt skriftlig tilbakemelding på studentrådets resolusjon og generalsekretæren møter dem i Bergen 6.11.

Trude: Presenterte AIs TV-aksjonssøknad på Lillehammer. Hun sa at hun synes det er en utfordring å kunne gi et presist signal om hva pengene skal gå til.

Som medlem i juryen for Amnesty-prisen i år synes hun det er litt rart at Troms deler ut en
Amnestypris. Hun stiller spørsmål ved om det er riktig at vi har regionale Amnestypriser.

Godkjent, Oslo, 17.12.2011

Kristin Høgdahl Trude Hella Eide Gerald Folkvord