Sexkjøp: Falske påstander om Amnesty

Amnesty får krass kritikk for sin interne prosess om hvorvidt Amnesty skal ha en posisjon mot sexkjøp. Flere av påstandene er direkte usanne.
Publisert: 10. Mar 2014, kl. 10:25 | Sist oppdatert: 11. Mar 2014, kl. 08:51
Amnesty skal være infiltrert av en hallik. Amnesty lyver om prosessen rundt arbeidet med å utvikle en policy for sexarbeid. Amnesty har interne krefter som er mot kvinners rettigheter.
Dette er eksempler på feilaktige påstander rettet mot Amnesty International som den siste tiden er kommet i forbindelse med det interne arbeidet med hvorvidt organisasjonen skal ta stilling til forbudet mot sexkjøp. Anklagene har kommet via leserinnlegg i aviser, i sosiale medier, direkte til Amnestys kontorer og nå senest fra talerstolen til 8. marstoget i Bergen lørdag.

Tidligere prostituert og forkjemper for et internasjonalt forbud mot sexkjøp, Rachel Moran, sa til rundt 4000 tilhørere i 8. marstoget at Amnesty var løgnere.
- Hvorfor er dere mot kvinners rettigheter, spurte hun.

Dette gjør John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge, opprørt.
- Jeg er vant til å stå i hardt vær, for Amnesty tar ofte upopulære beslutninger der vi mener det er nødvendig. Men her tillater vi oss å ha en skikkelig prosess rundt et komplekst tema. Da er det opprørende å bli møtt med feilaktige påstander fra personer som egentlig bør ha samme mål som oss, nemlig å beskytte en sårbar gruppe kvinner.

Ikke vedtatt politikk

Amnesty International er midt i en intern prosess i den internasjonale organisasjonen der det diskuteres hvorvidt det skal utvikles en egen policy for sexkjøp, og hva den i så fall skal inneholde. I den forbindelse er det utarbeidet et internt diskusjonsnotat som er kommet på avveie, og som har blitt fremstilt som vedtatt politikk.

- Det er klart at i verdens største medlemsbaserte menneskerettighetorganisasjon tar gode, demokratiske prosesser tid. Det er premisset for vår organisasjon, at vi har over tre milloner medlemmer i ryggen når vi uttaler oss, fortsetter Egenæs.

Sårbare grupper

Årsaken til at Amnesty vurderer å utvikle en egen policy for sexarbeid er erkjennelsen av at kvinner og menn i prostitusjon er en marginalisert og sårbar gruppe som er svært utsatt for diskriminering og brudd på grunnleggende rettigheter. Som menneskerettighetsorganisasjon er Amnesty først og fremst opptatt av å sikre enkeltindividets beskyttelse mot diskriminering og vold. Dette vil også være utgangspunkt når Amnesty vurderer kriminalisering og andre forhold rundt sexarbeid.

- Det er veldig viktig å formidle at alle som deltar i denne diskusjonen, være seg om de er for eller imot kriminalisering av sexkjøp, ønsker å støtte en sårbar gruppe mennesker, og ønsker å motvirke ytterligere marginalisering av kvinner og menn i prostitusjon, fortsetter Egenæs.

Kjemper for kvinners rettigheter

Egenæs understreker at Amnesty International i høyeste grad er opptatt av kvinners rettigheter og har i en årrekke kjempet mot det som truer kvinners liv og helse, som vold mot kvinner i krig og konflikt, angrep på seksuelle og reproduktive rettigheter. Det høye omfanget av voldtekt både i Norge og internasjonalt har lenge vært sentralt i Amnestys arbeid.

- Både nasjonalt og internasjonalt registrerer vi sterke angrep på kvinners rettigheter. Det er viktig at vi står sammen for å styrke disse, avslutter Egenæs.

Arbeidet med sexkjøpspolicy i Amnesty
I løpet av våren og sommeren skal 70 Amnesty-seksjoner over hele verden, som representerer over tre millioner medlemmer, vurdere spørsmål rundt kriminalisering av kjøp og salg av sexuelle tjenester. Dette er en omstendelig prosess, og det kan gå ytterligere et år før det tas stilling til hvorvidt Amnesty skal ha en policy på dette temaet og eventuelt hvilken posisjon organisasjonen inntar.
Her i Norge vil prosessen bestå av å invitere relevante organisasjoner, inkludert kvinnebevegelsen, til interne konsultasjonsmøter, og lytte til argumentene for og mot kriminalisering. Våre samarbeidspartnere vil dermed også få mulighet til bidra til vår interne konsultasjonsprosess med kunnskap og erfaringer. I tillegg kommer vi til å invitere Amnesty-medlemmer til diskusjon i ulike medlemsmøter i mars-april i alle landets regioner, og det kan hende dette også blir et tema for landsmøtet vårt 24.-26.oktober.

Før organisasjonen har tatt sitt standpunkt kommer vi ikke til å delta i det offentlige ordskifte om kriminalisering av sexkjøp.