Demonstrasjon: Ingen er ulovlige

Maria Amelie-saken har satt papirløses rettigheter på agendaen. Lørdag demonstrerer organisasjonene bak Papirløs-kampanjen for styrkete rettigheter for alle papirløse i Norge.
Publisert: 19. Jan 2011, kl. 10:47 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:19
Organisasjonene bak Papirløs-kampanjen “Ingen mennesker er ulovlig” er kritiske til måten norske myndigheter behandler papirløse flyktninger på, barn som voksne.

Lørdag 22. januar arrangerer Papirløs-kampanjen, som Amnesty er en del av, et demonstrasjonstog fra Youngstorget til Stortinget. Kravet er at det må være en grense for hvor lenge et menneske skal måtte være ulovlig i Norge og at menneskelige hensyn alltid må komme i første rekke.

Demonstrasjonen starter på Youngstorget i Oslo kl. 13.00 med appeller. Derfra går toget i samlet flokk til Stortinget, hvor demonstrasjonen fortsetter med appeller og musikk. Arrangementet varer til kl.15.00

Appeller:
Åse Kleveland, Human-Etisk Forbund
Dag Hareide, Nansenskolen
Fozia Butt, papirløs
Anders Heger, Norske Pen
Bizualem, Papirløs
Trygve G. Nordby, Generalsekretær Europabevegelsen
Thomas Hylland-Eriksen
Solveig Fiske, Biskop Hamar

Musikk:
Kohinoor Nordberg

Konferansier:
Petter Nome

Arrangører:
Papirløse-kampanjen
Maria og Eivinds venner

Kontaktperson for dette arrangementet:
Tirill Sjøvoll, leder for PRESS Redd Barna Ungdom
Tlf: 901 18 233, eller e-post: tirill(a)press.no

Papirløskampanjen er et samarbeid mellom et 30-talls norske organisasjoner:
Norsk Folkehjelp, Amnesty International Norge, Kirkens Bymisjon, Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF), Antirasistisk Senter, Etiopiske asylsøkeres forening, Mellomkirkelig Råd, Human-Etisk Forbund, Kristent Interkulturelt Arbeid (KIA), Redd Barna, Nettverk mot statlig rasisme, Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS), Juss-Buss, Afghan Refugee Committee, Blitz, Det iranske flyktningrådet i Norge, Flerkulturelt kirkelig nettverk (Norges Kristne Råd), Humanistisk Ungdom, Den norske Helsingforskomité, PRESS – Redd Barna Ungdom, Caritas, Nestekjærlighetskampanjen, Rådgivningsgruppa i Trondhjem, Vergeforeningen Følgesvennen, Peoplepeace – Norsk organisasjon for tvangsreturnerte, Norsk Psykologforening, Juridisk rådgivning for kvinner (JURK), Røde Kors Ungdom og Norsk Folkehjelp Ungdom.

Demonstrasjonstog
Når:
Lørdag 22. januar kl 13.00
Hvor: Musikk og appeller på Youngstorget, deretter felles tog til Stortinget

Papirløskampanjen -
Ingen er ulovlig krever:

• Retten til helse må ivaretas
  • Retten til utdannelse for barna må ivaretas
  • Det bør vedtas en øvre grense for hvor lenge (for eksempel 4 år) barnefamilier med mindreårige barn skal være i Norge før de kan få opphold i landet
  • Det bør også vurderes en øvre grense for hvor lenge voksne papirløse skal være i Norge før de får opphold

Les mer på amnesty.no