Aksjon: Bli med på Tahrir-plassen

11. februar blir det en verdensomspennende aksjonsdag - hvor vi lager Tahrir-plasser flere steder i Norge.

Publisert: 10. Feb 2012, kl. 07:30 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 11:30
Amnesty International mobiliserer nå over hele verden til støtte for frigjøring og en revolusjon for menneskerettighetene i Midtøsten og Nord-Afrika: I SOLIDARITET med de som kjemper for demokrati, frihet og respekt for menneskerettighetene, og i PROTEST mot de som undertrykker denne kampen.

Tahrir-plassen har blitt et symbol for de fredelige opprørene i Midtøsten og Nord-Afrika. Noen diktatorer har måttet gå, mens andre holder på makten med alle midler. I hele verdensdelen fortsetter kampen for en virkelig revolusjon for menneskerettighetene.

Kairo over hele landet

Tahrir betyr frigjøring. Men kampene er langt fra over. Fremdeles kjempes det for en virkelig revolusjon for menneskerettighetene i hele regionen.

Vi håper du vil hjelpe oss ved å vise solidaritet med de som kjemper for demokrati, frihet og respekt for menneskerettighetene, og protestere mot de som undertrykker denne kampen. Hver eneste signatur, tweet og protest styrker demokratiforkjemperne og svekker militærets maktmisbruk!

Bli med

En kampanje betyr mange ulike aktiviteter. Vi skal ha aksjoner og seminarer, markere oss i sosiale medier og sende hundrevis av protestbrev. Har du eller din gruppe lyst til å være med på noe av dette? Det er ikke mer enn et par timer som skal til.

Nøkkeldatoer:
  • 11. februar: Internasjonal aksjonsdag, Tahrir i Norge
  • 8. mars: Kvinnedagen i solidaritet med arabiske kvinner
  • 18. mars: Til handling for Syria
  • April - juni: Amnesty-turné i Norge

Aksjonér
Har du lyst å være med å aksjonere i vår? Vi trenger alle som ønsker å gjøre noe for å sette fokus på menneskerettighetssituasjonen i Midtøsten og Nord-Afrika. Ønsker du eller din gruppe å lage et arrangement, samle underskrifter, ha en aksjon eller lignende? Ta kontakt med oss på kontoret for bistand: [email protected].

HER KAN DU AKSJONERE 11.FEBRUAR:

Tid: 13-15.
Sted: Egertorget i sentrum.
Hva skjer: Appell ved generalsekretær John Peder Egenæs, skuespillere forteller historier fra Egypt, servering av kaffe og kaker, solidaritetsmarkeringer, underskriftskampanje.

Vil du være med å arrangere? Send en epost til [email protected].

Trondheim
Tid: kl.12- 14.
Sted: Torget.
Hva skjer: Rolle spill med aktivister: "Møte med den militære domstol", appell, servering av egyptisk mat og te, underskriftskampanje.

Ta ditt bilde i solidaritet og i protest - og post det på Facebook.
Mer om hva som skjer i region midt.

Bergen
Tid: 12-15.
Sted: Torgalmenningen v/ Sjøfartsmonumentet
Hva skjer: Rollespill, appell ved regionleder Tanja Clifford Innvandrerrådet, musikkinnslag fra egyptiske musikere, skriving og maling av meldinger på veggen, fotografering av alle som ønsker å holde opp et solidaritetsskilt, servering av egyptisk mat og te, underskriftskampanje.

Her får du mer informasjon.

Stavanger
Tid: 13.00.
Sted: Foran Stavanger Katedralskole (Kongsgård)
Hva skjer: Appeller, solidaritetshilsener, musikk, underskriftskampanjer.
Klikk her for å se hva som skjer.

Kristiansand
Tid: 12-15.
Sted: Nedre Torg
Hva skjer: Stand, underskriftskampanje.
Klikk her for å lese mer.

Mandal
Tid: 11-14
Sted: Torget
Hva skjer: Underskriftskampanje.
Klikk her for å lese mer

Tromsø
Tid: 13 - 14.30
Sted: Strandtorget
Hva skjer: Appell, jazzband spiller "Midtøsten-musikk", skriving av solidaritetsplakater, fotografering, underskriftskampanje.
Klikk her for mer informasjon.