Tvangsutkastelser på Blindern

Med plakater med varsel om tvangsutkastelser, hjelmer, twist og ballonger stilte aktivister fra Amnesty opp for å samle underskrifter for å stanse tvangsutkastelser i Nairobi.
Publisert: 28. Mar 2011, kl. 14:02 | Sist oppdatert: 20. Mai 2021, kl. 09:51

Denne artikkelen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

I dag tidlig ble studenter møtt av plakater der det stod at SV-fakultetet skulle rives og at studenter ble flyttet midlertidig til tennishallen på Hasle. Noen studenter reagerte først med vantro, for så å villig underskrive Amnesty sin kampanje "Stopp bulldoserne i Nairobi".

- Vi har bare stått en time og har allerede fått 200 underskrifter, sier leder i Amnesty Blindern Thomas Vestgården fornøyd. Han forteller videre at det både har vært lett å mobilisere aktivister til å være med på aksjonen, og å samle inn underskrifter.

Wiltahs kamp
www.facebook.com/wiltahskamp er kampanjensiden for vårens kampanje. Her kan folk selv snakke med Wiltah. Wiltah representerer et av de mange menneskene i slummen som makter å engasjere seg og kjempe for forandring. Wiltah er en del av en gruppe på tretti kvinner som har organisert seg for å rykke ut ved voldtekter og vold i hjemmet i slumområdet der hun bor, siden politiet er helt fraværende. Deres formål er å hjelpe ofrene og stille overgriperne til ansvar. På denne siden kan du møte Wiltah og høre hennes historier fra livet i slummen i Nairobi.

- Det er spesielt motiverende å jobbe sammen med aktivister som bor i slummen, og vi kommer til å skrive på Wiltah sin side og fortelle om vår aksjon.

Vil du være med og stoppe bulldoserne i Nairobi?
Har du litt tid og har lyst til å delta i vårens kampanje? Last ned aksjonsveiledningen her.