Bli med - Stopp bulldoserne i Nairobi!

Amnestys vårkampanje Stopp bulldoserne i Nairobi vil stanse tvangsutkastelser i Kenya. Amnesty vil jobbe for at ingen kastes ut av sitt hjem uten ordentlig rettsprosess, uten varsling i god tid og uten likeverdig erstatning.
Publisert: 24. Mar 2011, kl. 14:21 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:16

Tvangsutkastelser i Kenya
Det enorme oppgraderingsprogrammet The Kenya Slum Upgrading Programme (KENSUP) har gjort at hverdagen i Nairobis slum er enda mer usikker enn før. Oppgraderingene skjer uten at de som blir direkte berørt blir hørt. Konsekvensene er store tvangsutkastelser flere steder i Kenya. Bulldoserne kommer uanmeldt, og familier får kun minutter på å komme seg ut før hjemmene blir rasert. I tillegg til å miste tak over hodet, mister de arbeidsplasser, helseklinikker og sosiale nettverk. Tusenvis sendes ut i ytterligere fattigdom.

Hva skjer i vår
Kampanjen lanseres 26. mars - Den dagen blir det markeringer i de fem størst byene hvor Amnesty har regionkontor.
Frem til midten av mai vil det bli en rekke markeringer over hele Norge, for å sette fokus på tvangsutkastelser i Kenya, og kreve at de stanses. Målet er å spre informasjon om temaet, og samle inn minst 50 000 underskrifter som skal overleveres myndighetene i Kenya.

Bli med i Trondheim; send en mail til [email protected].
Vi møter kl 11:00 på Amnestykontoret selve aksjonsdagen. Deretter tapetserer vi alle plakatkjeglen i Nordre med advarsler om utkastelse, har stand, rollespill og andre typer markeringer i Trondheims gågate.

Det er også muligheter for å lage en fotoutstilling med flotte bilder tatt av fotografen Marcel Leliënhof som en del av høydepunktet. Du finner mer om fotoutstillingen her.

Du kan vinne tur til Nairobi - bli med i vårens vervekampanje. Alle som hjelper oss med å verve minst 6 nye SMS-aktivister, er med i trekningen om en reise til Nairobi. Jo flere SMS-aktivister du verver, jo større er sjansen for at nettopp du blir den heldige vinneren.

Ut over våren skal også Amnestys Activistteam turnere Norge der de blant annet forteller om oppholdet sitt i Nairobis slum. Den 27 – 28. mai kommer de til Trondheim. Mer informasjon kommer, følg med!

Vi håper mange blir med. Du finner mange gode ideer til lokale arrangementer i idedugnaden vår. Amnesty bistår lokale aktivister med planlegging og gjennomføring av markeringer. Ta kontakt med oss på [email protected]