Kvinnedagen i Region Nord: 8. mars markeringer

På den internasjonale kvinnedagen 8. mars fokuserer Amnesty på sentrale menneskerettighetsbrudd som rammer kvinner. To kampsaker er totalforbudet mot abort i Nicaragua og situasjonen for Norges papirløse.
Publisert: 4. Mar 2011, kl. 12:36 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:04
Voldtatt, nektet abort
I juni 2008 innførte Nicaragua et totalforbud mot abort. Det medfører at det ikke lenger er lov å ta abort etter incest og voldtekt, eller når graviditeten truer kvinners liv eller helse. I en rapport fra november 2010 dokumenterer Amnesty et omfattende antall overgrep med rystende konsekvenser for ofrene.

Helsepersonell kan ikke en gang behandle gravide med livstruende sykdommer som kreft, malaria og HIV/AIDS dersom behandlingen kan skade fosteret. Den strenge lovgivningen bidrar til at jenter og kvinner som har spontanabortert kan risikere å bli mistenkt og straffet for å ha tatt abort.

Samtidig knebles ytringsfriheten. De som er i mot loven tør ikke å si fra i redsel for å bli straffet.

Amnesty International krever at loven avskaffes umiddelbart. Totalforbudet mot abort i Nicaragua krenker jenter og kvinners rett til liv og helse.

"Ingen mennesker er ulovlige"
I kjølvannet av Maria Amelie-saken har de papirløses rettigheter kommet på agendaen. De 30 organisasjonene bak Papirløse-kampanjen er kritiske til måten norske myndigheter behandler papirløse flyktninger på, barn som voksne.

-Vi har en voksende underklasse av mennesker som har bodd mange år i landet nesten uten rettigheter, som befinner seg i en låst livssituasjon og som ofte lider stor nød. Vi kan ikke være bekjent av at anslagsvis 20.000 mennesker lever under disse vilkårene i Norge i dag, sier regionleder Ole-G. Solheim

Les mer om Ladyfest i Tromsø her
Se Dagsrevyen-innslag om aksjon for papirløse her

8. mars markeringer i Nord