AINorge/Elisa Pirir. Regionale aktivister under Nord-Norgemøte 12. mai i år.
Å elske er en menneskerett

Kickoff for Amnestys sommerkampanje

Millioner av mennesker verden over er utsatt for overgrep og diskriminering på grunn av seksuell orientering eller kjønnsidentitet. Vi kickstarter Amnesty Internationals solidaritetskampanje: “Å elske er en menneskerett” i Tromsø 2. juni under åpningen av Internasjonal uke og følger opp med "Dance for Love @ Stortorget in Tromsø" helgen etter.
Skrevet av: region Nord
25. mai 2012, KL. 12:27 - SIST OPPDATERT 19. mars 2013, KL. 13:04
Denne sommeren aksjonerer Amnesty for at alle skal ha rett til å elske den man vil. Hva gjør vi når mennesker nektes å vise sin kjærlighet? Vi gir dem vår.

Mange steder i Europa har lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) ikke rett til å elske dem de vil. Dette vil Amnesty gjøre noe med! I hele sommer aksjonerer Amnesty for rettighetene til LHBT-personer.

Kampanjen "Å elske er en menneskerett" setter fokus på retten til å være den man er og elske den man vil, uten å bli utsatt for noen form for diskriminering. Dette vil også være et av temanene under årets TV-aksjon, "Stå opp mot urett", som går av stabelen 21.oktober.

Truet til taushet - møtt med vold

I Russland er en mann nettopp blitt fengslet fordi han holdt en plakat hvor det sto at homofile og heterofile kjærlighetsforhold er likverdige. I Litauen diskuterer parlamentet en grunnlovsendring som utelukker andre familieformer enn ekteskap mellom kvinne og mann.

Både i Serbia, Latvia og flere andre land blir Pride-paradene, de årlige markeringene for LHBT-rettigheter, møtt med voldelige motdemonstrasjoner.

Skriv under: La aktivister gå i fred under Baltic Pride!

Gi oss hjertet ditt

Amnesty har satt i gang en solidaritetsaksjon for utsatte prider i Europa. Vi har opprettet en "Hjertebank", hvor vi skal samle flest mulig hjerter for å støtte aktivister og prider i Europa.

Du kan delta i aksjonen ved å lage ditt eget solidaritetshjerte med en personlig hilsen på vår stand lørdag 2. juni fra kl. 11:00 - 15:00 på Stortorget i Tromsø under åpningen av Internasjonal uke, og på "Dance for Love @ Stortorget" fredag 8. juni.  Hjertene vil bli sendt til LHBT-organisasjoner, og brukt i forbindelse med prider over hele Europa.

GI OSS DITT HJERTE:

Lag ditt personlige hjerte
  1. Besøk Amnestys stand på Stortorget i Tromsø lørdag 2. juni fra 11:00 - 15:00. Arrangementet er et samarbeid med Internasjonal uke
  2. Bli med på "Dance for Love @  Stortorget in Tromsø" fredag 8. juni 20:00 - 23:00.
19-19.45:
OPEN AIR ZUMBA - Miguel Ramirez og Zumba Team (free for everyone to join)

KONFERENCIER: Nicolai Lopez - UNDEFINED, Sofia Larsson - HOST

- AMNESTY INTERNATIONAL - Appell

- DANCE SHOW

- DJ MIGUEL RAMIREZ - LATINO

- DJ Værfast - HIP HOP, POLSK FOLK MUSIKK, NEIDA

- DJ CHARLOTTE BENDIKS

- DJ FUNKY HALVOR - SOUL, FUNK, HIP HOP, ELECTRO, JAZZ

- DJ THE MIGHTY MEGA BENONI - REGGAE

- TAMBA BENOIT OG BAND - WORLD MUSIC

Arr. Gruppen Dance for Love @ Stortorget med prosjektleder Sofia Larsson i samarbeid med Internasjonal uke