Mellom politikk og tortur i Etiopia

Aman Kamsare kjempet for sitt folks rettigheter og endte som samvittighetsfange uten dom og rettergang. 18. februar forteller han sin historie på Internasjonalt seminar i Tromsø.
Publisert: 4. Feb 2010, kl. 13:20 | Sist oppdatert: 20. Mar 2013, kl. 11:05

Tid: 18.02.2010 - 18.02.2010, kl. 20:00:00 - 22:00:00
Sted: KulturHuset, Lillescenen

Midt på natten stormet militærstyrker Kamsares hus og førte ham i fengsel. Året var 1980. Det ble starten på et livslangt mareritt, tolv år med tortur og frykt og et liv med psykiske skader og fysiske merker.

Aman Kedir Kamsare var engasjert studentaktivist i Etiopia på 70-tallet og kjempet for oromorenes rettigheter som urbefolkning. Selv som landets majoritetsbefolkning ble de undertrykket og fengslet. Kamsare mobiliserte ungdommer og organiserte distribuering av ”ulovlige” aviser og ble derfor sett på som en trussel og potensiell informasjonskilde for militærregimet.

På Internasjonalt seminar 18. februar innleder Aman Kamsare til debatt om konflikten i Etiopia sett fra oromorenes ståsted. Han vil gi en innføring i de historiske forutsetningene som har ledet frem til den undertrykkelsen vi ser i Etiopia i dag, hvor grunnleggende menneskerettigheter ikke blir respektert.

- Seminaret vil ikke basere seg på bøker og slik informasjon. Jeg vil fortelle sannheten. Sannheten om tyranni, maktmisbruk og politiske allianser, sier Aman Kamsare.

Etter langvarig internasjonalt press klarte Kamsare å flykte til Norge via Kenya. I dag lever og bor han i Tromsø og har gjennomført videregående, bachelor i pedagogikk og mastergrad i afrikanskengelsk litteratur.