Solidaritetsbrev: Dear Jabeur!

"I know you´re strong, and you do not deserve to be kept in prison.
I hope that you get out of there soon!
I wish you all luck <3
Love"
Publisert: 2. jun 2013, kl. 09:00 | Sist oppdatert: 25. jun 2013, kl. 09:59
Etter et skolebesøk på Tastaveden skole, forlot Camilla Andersson (regionsleder Sør) stedet med mer enn 20 ferske solidaritetsbrev. Gjennom brevene formidler elever i 10.klasse sterk medfølelse, optimisme og fremtidshåp for Jabeur Mejri.

23. juni 2012 ble Jabeur Mejri dømt til 7 og et halvt års fengsel, og fikk i tillegg en bot på 1200 tunisiske dinarer. Retten mente han hadde fornærmet Islam gjennom innlegg og bilder som han hadde postet på Facebook. Amnesty International anser Mejri for å være en samvittighetsfange, ettersom han er fengslet for å ha utøvet sin rett til menings- og ytringsfrihet. Over hele Midtøsten og Nord-Afrika (MENA) blir mennesker kneblet med arrestasjon, tortur, fengselsstraff og dødsstraff for å bruke sin ytringsfrihet.

Vi støtter deg så mye vi kan

"It´s hard to read your story (...) We will support you as much as we can. Don´t give up!" skriver en elev fra Tastaveden skole.
Brevene med solidaritetshilsener vil bli sendt til Jabeur Mejri i Tunisia der han sitter fengslet. Gjennom brevene forstår vi at Jabeurs situasjon hør rørt ved elevene og deres opplevelse av rettferdighet og urettferdighet. "I feel very sorry for you, that you have to go to jail just because you wrote something on Facebook. I´m glad that´s not the situation in Norway." skriver en annen elev.

- Gjennom hele mai aksjonerer Amnesty for ytringfrihet i midtøsten og Nord-Afrika. Bevisstgjøring rundt urettferdigheten noen mennesker opplever, er viktig for å kunne støtte dem. Vi kan alle være med å kjempe for dem som opplever brudd på menneskerettighetene, sier Camilla Andersson, regionleder i Amnestys region sør.
- Ved å stå opp for enkeltmennesker kan vi være med på å forme verden som vi alle er en del av. Vi kan for eksempel gjøre som elevene på Tastaveden skole og skrive solidaritetsbrev, eller vi kan enkelt signere aksjoner på nett.

Gjør som elevene ved Tastaveden skole - send et solidaritetsbrev til Jabeur Mejri!

Adresse:
Jabeur Mejri
Prison civile de Mahdia
Route de Chiba 5100
Mahdia
Tunisie

Signér og les mer
Her kan du lese mer om saken til Jabeur Mejri. Signer og del aksjonen for å kreve at han settes fri!
Mer informasjon om hvordan du kan bidra i Amnestys ytringsfrihetskampanje, finner du på www.amnesty.no/stemmer. Her finner du også mer informasjon om Jabeur Mejri, samt flere andre mennesker som Amnesty aksjonerer for.