Shells menneskerettighetsbrudd i Nigerdeltaet

Denne høsten retter Amnesty oppmerksomheten mot bedrifters samfunnsansvar og oljeselskapet Shell. Fra 26. til 31. oktober kan du bli med på fotoutstilling, forelesning og markeringer på forskjellige Shellstasjoner.
Publisert: 26. okt 2009, kl. 16:32 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 09:59
Tema for høstens kampanjehøydepunkt er bedrifters samfunnsansvar, nærmere bestemt Shells virksomhet i Niger Delta. Bedrifter som er indirekte eller direkte ansvarlig for menneskerettighetsbrudd må stilles til ansvar. Vi har i høst valgt å fokusere på Shell fordi:
  • Shell er største operatør på land og deres virksomhet har ødelagt livsgrunnlaget til hundretusener av mennesker i Nigerdeltaet
  • Menneskene i Nigerdeltaet har levd med enorme oljeutslipp årlig siden 1960-tallet
  • Menneskene som bor der er blitt fratatt retten til helse og retten til en akseptabel levestandardYtringsfriheten knebles. Lokalbefolkningen har opplevd overgrep når de har protestert mot oljeindustrien
  • De fattige rammes hardest
Høydepunktsuken i Stavanger:
Stavanger er Norges oljehovedstad og i løpet av uke 44 blir det arrangert flere spennende arrangement og dersom noen av dere skulle befinne dere i Stavanger eller omegn i denne perioden er du mer enn velkomne til å delta. Program for uken finner du nederst på siden.
I Kristiansand vil det være en debatt 23. oktober kl. 12-15 på universitetet om bedrifters samfunnsansvar der Amnesty vil delta. Mer informasjon om dette arrangementet finner dere på www.amnesty.no/sor
Vil du delta?
Amnesty skal vil i perioden 29.10 – 10.12 arrangere både stands der vi samler inn underskrifter og aksjonere på Shell-stasjoner rundt om i regionen. Amnestymedlemmer vil delta i aksjonen blant annet i Kristiansand, Arendal, Grimstad, Suldal og Stavanger . Det er veldig kjekt dersom du vil være med på noen av disse eller på en markering på ditt hjemsted. I så fall er det bare å sende oss en e-post på så får du mer informasjon om tidspunkt og dato. Vi bistår deg gjerne med tips, råd og materiell.
Les om programmet her.