Sunniva og Sunniva bygger - gjør du?

Nå braker det snart løs på med Amnesty sin pepperkakeby på DogA. Prest Sunniva Gylver og Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik bidrar med kirke og moske i pepperkaker. Hva vil du bidra med?
Publisert: 12. des 2011, kl. 08:29 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:19
Alle baker pepperkaker før jul, dette er en mulighet for å kombinere hyggelige juleaktiviteter med noe meningsfullt.

Ørstavik og Gylver bygger både kirke og moskè i pepperkaker sammen med kvinner fra kirken og moskeen. Disse byggene har de valgt å donere til Amnesty sin pepperkakeby.

- Dette er et prosjekt som på en annerledes måte setter fokus på menneskerettigheter, derfor er det både gøy og viktig å være med, sier Sunniva Ørstavik.

Pepperkakebyen har fått tittelen ”Shitty Cities”, og er en oppfølger av fjorårets ”Slum City” som tok opp boforhold i slumbyer. I år fokuserer Amnesty på næringslivets samfunnsansvar. Amnesty er opptatt av at norske bedrifter med virksomhet i utlandet tar ansvar for de konsekvensene virksomheten deres påfører miljøet, lokalbefolkningen og deres levevilkår. Pepperkakebyen illustrerer lokalbefolkningen som utsettes for menneskerettighetsbrudd, som miljøforurensning av blant annet oljebransjen.

- Denne pepperkakebyen setter søkelyset på kontrastene mellom nordmenns trygge jul og den tøffe virkeligheten som mange opplever i for eksempel Nigerdelta. Jeg er opptatt av at mange små handlinger, skrive brev, sende SMS og delta i kampanjer, bidrar til å gjøre en forskjell. Derfor er det flott å kunne gi våre bidrag til Amnesty sin pepperkakeby, sier Sunniva Gylver som har vært medlem i Amnesty i mange år.

Nå utfordrer de to Sunnivaene folk til å levere et pepperkakehus til DogA. På den måten kan flere bidra på en kreativ og solidarisk førjulsaktivitet. I år vil over fire hundre elever bygge pepperkakehus til Shitty Cities. I tilllegg vil designere, aktivister, borettslag, bedrifter og organisasjoner komme med bidrag.

Bidrag kan leveres på DogA 14.-16.desember 10.00-16.00. Send gjerne en epost til [email protected] hvis du lurer på noe.