- Ka?! Ska de riva Fargegadå?

På veldig kort varsel fikk alle beboere, leietakere og butikker i Fargegaten/Øvre Holmegate beskjed om at alle byggene i gaten skulle rives for å bygge nye og mer moderne leiligheter. Rivningsarbeidet skulle igangsettes lørdag, og innen da måtte beboerne ha fjernet seg.

Heldigvis var ikke dette sant.

Men for tusenvis av mennesker i Nairobi er dette virkelig. De lever med en konstant frykt for at de når som helst kan kastes med tvang ut av hjemmet sitt.

Dette satt Amnesty fokus på i Stavanger da kampanjen Stopp bulldoserne i Nairobi ble lansert.

Publisert: 28. Mar 2011, kl. 12:24 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 11:08
- Ka?! Ska de riva fargegadå?

Karin T. Berg og Karoline B. Ellingsen gikk nedover mot Fargegaten/Øvre Holmegate, plutselig ble de møtt av plakater som varslet at gaten skulle rives. Begge jentene ble opprørt. Deres første reaksjon var at dette var helt vilt. De så etter informasjon om hvor de kunne møte opp for å demonstrere.

De fikk forklaringen fra Amnestyaktivistene; at det ikke er her folk skal tvangsutkastes, men i Nairobi.
- Stuntet med å varsle riving av fargegaten setter ting i perspektiv. For oss er dette en handlegate vi er glad i, men det er jo ikke her vi bor. Likevel ble vi kjempesinte. For folk i Kenya handler det om hjemmet deres!
- Det var virkelig en måte å få meg til å tenke over at slike ting rammer mennesker. Det er virkelig helt vilt at folk utsettes for dette!

Fargegaten/ Øvre Holmegate ble ikke revet på lørdag. Det var Amnestys lansering av kampanjen: Stopp bulldoserne i Nairobi. Målet med stuntet var å dra problemstillingen nærmere folk, og utfordre folk til et øyeblikk å tenke over hvordan det hadde vært om vi her i Stavanger hadde vært utsatt for tvangsutkastelser.

Basert på responsen og kommentarer fra folk så det ut til at vi lyktes. Mer enn 600 signerte aksjonen mot tvangsutkastelser. Her kan du se saker i media om aksjonene; NrK, Aftenbladet og TV Vest.

AMNESTYS KAMPANJE: Stopp bulldoserne i Nairobi
I slummen i Nairobi/Kenya opplever tusenvis av slumbeboere marerittet som skjuler seg bak ordet ”tvangsutkastelse”. En tvangsutkastelse foreligger når mennesker blir kastet ut av sine hjem uten tilstrekkelig konsultasjon på forhånd og uten at de får tilbud om et nytt, adekvat sted å bo. I Nairobi blir mennesker, som så vidt har klart å bygge seg et liv, kastet ut i enda dypere nød på bare noen dagers varsel eller uten forvarsel i det hele tatt. Utkastelsene skjer ofte om natten når folk ligger og sover. Folk klarer ofte bare ta med seg det de kan bære der og da, mens myndighetene raserer husene deres, og med det også det lille livsgrunnlaget de har. Tvangsutkastelser er klart i strid med internasjonal menneskerettighetslov som Kenya har forpliktet seg til å respektere.

Fremover mot sommeren vil det bli en rekke ulike arrangementer over hele regionen for å fortsette å sette fokus på temaet. Vil du være med: ta kontakt på [email protected]

Signer aksjonen: Stopp bulldoserne
Se flere bilder fra aksjonen på Amnesty Region Sørs facebookside
Du kan også se film og bilder fra aksjonen i Oslo