Protesterer mot militæret i Egypt

I Region Sør ble det holdt aksjoner i Stavanger, Mandal og Kristiansand på lørdag, i protest mot Egyptiske myndigheters bruk av militærdomstoler. Det var kaldt vær alle plassene, men allikevel godt oppmøte og mye interesse for saken.
Publisert: 13. Feb 2012, kl. 11:37 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 11:30
I Mandal ble det servert kaffe og delt ut ballonger til de minste. Vår lokale aktivist Siri kunne fortelle at stemningen var god, "Folk var stort sett meget positive og mange stoppet for å snakke".

I Mandal ble det samlet inn 76 underskrifter

Det var mange som kom til Amnestyteltet på nedre torg i Kristiansand for å vise sin solidaritet til sivilbefolkningen i Egypt. Til tross for en kald og sur dag, var det et godt oppmøte av ivrige Amnestyaktivister som samlet inn underskrifter og fortalte om tilstanden i Egypt til forbipasserende. Det ble delt ut varm, egyptisk te og ballonger mens egyptisk protestmusikk ble spilt på høytalere, til glede for både små og store. Amnesty's praktikant i Kristiansand, Mira, fortalte at "Det var veldig fint å se at så mange bryr seg om det som skjer og ønsker å vise sin støtte Egypt i denne tiden".

Amnestys stand i Kristiansand

Folk i Kristiansand kunne også skrive solidaritetshilsener

I Stavanger ble det en kald og våt dag, men det var allikevel god stemning. Rundt 20 aktivister var innom standen vår foran Kongsgård for å hjelpe til. Det ble spilt musikk, servert te og kaker, og folk kunne skrive solidaritetshilsener, med navnet sitt på arabisk. Klokken 13:00 ble det holdt appell og spilt live musikk.

Mange Amnesty-aktivister trosset været og var med på aksjonen i Stavanger
Mange Amnesty-aktivister trosset været og var med på aksjonen i Stavanger.

Vår Tahrir-plass i Stavanger

Egne skilt viste veien til Tahir-plassen foran Kongsgård

Vår praktikant, Stine, viste folk hvordan de kunne skrive navnet sitt på egyptisk på solidaritetsplakatene

Det ble spilt musikk på plassen klokken 13:00...

.. Før Camilla Andersson, regionleder i Region Sør, holdt appell.

Flere besøkende valgte å skrive solidaritetshilsener på plakater

Du kan også støtte Amnestys aksjon på nett

K
ampanjen varer frem til sommeren. Vil du bli med: send en epost til [email protected] eller ring oss på 934 10 812.