Varm støtte til Nicaraguas kvinner

Den Internasjonale Kvinnedagen 8. mars ble også i år markert i flere byer over hele regionen. Amnesty ønsker å bruke denne dagen til å samle støtte til aksjoner for kvinners rettigheter. I år er fokuset Nicaraguas kvinner som lider under en diskriminerende lov med fatale konsekvenser.

Publisert: 14. Mar 2011, kl. 09:38 | Sist oppdatert: 23. Feb 2015, kl. 11:07
8. mars er en flott kampdag å markere, men faller dessverre ikke på den beste årstiden her til lands. Vind og vinterferie stoppet imidlertid ikke amnestyaktivister i hele regionen som samlet seg i solidaritet med Nicaraguas kvinner for å kreve overfor president Ortega at abortforbudet i landet blir avskaffet.

Stavanger:

400 mennesker var samlet i byparken. Amnestyaktivist Ellen Christiansen var en av de oppmøtte: ” Jeg synes det er flott at vi kan bruke denne dagen til å samle bevissthet om en så viktig aksjon. Det er motiverende å vite at vår markering inspirerer kvinnene som jobber aktivt mot denne loven i Nicaragua”.

Etter inspirerende appeller fra blant annet hersketeknikkenes mor og grunnleggeren av Kvinneuniversitetet, Berit Ås, gikk toget opp til Folkets hus. Her var det fest og underholdning, hvor blant annet Amnesty holdt appell og fikk presentere aksjonen. Det var massiv oppslutning blant de fremmøtte som signerte villig på kravet til president Ortega.

Kristiansand:

Årets markering i Kristiansand ble holdt i BUL-hallen og var et resultat av samarbeid mellom blant annet Amnesty International, Den eritreiske kvinneforeningen i Agder, Senter for likestilling og LO Vest-Agder. Ingvill Tjernø er praktikant i Kristiansand og holdt en sterk appell om totalforbudslovens konsekvenser som engasjerte mange.

Kvelden ble videre feiret med underholdning av blant annet artist Hanne Kolstø og eritreisk dans på scenen.

Mandal:

Sammen med Amnesty oversender også 8. mars-komiteen i Mandal og Vest-Agder Ap sine protester mot den omstridte abortloven i Nicaragua. Fylkespolitiker Linda Verdal uttaler til fvn.no at ”Dette er overgrep satt i system”.

Det var amnestypraktikant i Mandal, Pål Holte, som tok kontakt med Verdal og fikk arrangert et møte hvor både fylkespartiet og 8. mars-komiteen fikk vist sin støtte til Nicaraguas kvinner. ”Jeg er kjempefornøyd med at Vest-Agder Arbeiderparti og 8.mars-komiteen i Mandal engasjerer seg for en så viktig sak", uttaler Holte.

Risør:

Amnesty-gruppen i Risør inviterte sammen med Risør Røde Kors, Sutukobas Venner og Fredshusets Venner til 8. mars-kveld på Fredshuset i Risør. Arrangementet var svært vellykket, og trakk folk i alle aldre. Amnesty-praktikant Pål O. Holte informerte om årets 8. mars kampanje til et engasjert publikum, som ellers fikk oppleve solosang, lavmælt visesang, arabisk musikk og burmesisk dans.

Haugesund:

Aktivistkoordinator i Haugesund, Hanne Marte Vatnaland, tok også initiativ til å samle ordførerne i Sveio, Sauda og Bokn, som alle er helt enige i at et slikt totalforbud strider klart imot kvinners rett til liv, helse og ytringsfrihet. På kvinnedagen samlet Amnestyaktivister underskrifter på stand på Amandasenteret med stor oppslutning om saken.

Suldal:

Kvinnedagen ble markert på Kulturhuset i Sand, hvor to fra amnestygruppen holdt en appell for Nicaraguas kvinner. Kvelden ble i år, som alltid, avsluttet med suppe, kake og underskriving av amnestyaksjonen fra alle de oppmøtte.

Takket være innsatsen og arbeidet til alle frivillige ble markeringen på kvinnedagen også i år lagt merke til. Vi har nå enda flere tydelige stemmer bak vårt klare krav til Nicaraguas regjering: Avskaff totalforbudet mot abort!

Du kan fremdeles signere aksjonen på nett. Vi skal sende 100.000 underskrifter til myndighetene i Nicaragua!