Aktivistseminar: Aktivistseminar for alle!

På 19.oktober skal Amnesty Norge lansere en av to kampanjer vi skal fokusere på utover høsten 2010.
Publisert: 21. sep 2010, kl. 14:05 | Sist oppdatert: 19. Mar 2013, kl. 12:58
I region Vest skal vi lansere kampanjen om mødredødelighet i Nicaragua. For at vi skal få til en aksjon som berører flest mulige i Vest, arrangerer vi et planleggingsseminar på Raftohuset. Vi håper at du vil komme! Du trenger ingen forkunnskaper, kun engasjement! Seminaret er for alle, ungdom, studenter/voksne.

Mødredødelighet
Nesten hvert eneste minutt dør en kvinne i forbindelse med svangerskap og fødsel. 99% av dødsfallene skjer i utviklingsland, de aller fleste av disse dødsfallene kunne vært forebygget. Mødredødelighet er ikke primært et medisinsk problem, men ren disriminering. Det handler om at kvinners liv og helse ikke blir verdsatt.

Nicaragua
I 2008 gikk Nicaragua i motsatt retning og innførte en ny abortlov, som daglig setter unge jenter og kvinners liv i fare. Myndighetene har vedtatt et totalforbud mot abort. Helsepersonell nektes å behandle livstruende sykdommer dersom det setter et fosters liv i fare. Unge jenter som blir utsatt for incest og voldtekt tvinges til å gjennomføre svangerskap, og de risikerer straff, dersom de spontanaborterer.

Kom på lørdag den 25.september fra kl 11 - 16.
Vi har allerede noen gode ideer om hvordan vi kan belyse dette tema. Hva tenker du? Du også? Bli med!

Det vil være lett servering. Gi gjerne beskjed til [email protected] om du kommer. Takk!