Test Hvordan jobber vi
Hvordan jobber vi

VI ETTERFORSKER

Amnesty har 300 etterforskere på hovedkontoret i London. Etterforskerne reiser rundt over hele verden og dokumenterer brudd på menneskerettighetene. De besøker fengsler og intervjuer løslatte fanger. De følger rettssaker, snakker med lokale menneskerettighetsgrupper, aktivister, politikere, regjeringsfolk og media. De samarbeider med advokater og familiene til de som utsettes for overgrep.

VI INFORMERER

Alt Amnesty oppdager, forteller vi videre. Men ikke før fakta har blitt godkjent av flere uavhengige kilder. Du skal kunne stole på at det Amnesty sier er riktig. Når vi har informasjon om brudd på menneskerettighetene formidler vi det i så mange kanaler som mulig. Jo flere som kjenner rettighetene sine, og jo flere som vet hva som skjer, jo vanskeligere blir det for overgriperne å fortsette. Derfor er undervisning om menneskerettigheter også en viktig del Amnestys arbeid over hele verden.

VI AKSJONERER

Informasjon om hva som skjer er utgangspunktet for aksjonene våre. Vi mobiliserer folk, samler underskrifter og, på vegne av tusenvis av aktivister og støttespillere, legger vi press på de som sitter med makt til å skape endring. Amnesty snakker direkte med politikere, næringslivsledere og de som har ansvar for at overgrep skjer.

Mange mener at problemene i verden er for store til å løse. Det er ikke sant. Vi ser stadig tegn på at Amnestys arbeid nytter: Folk løslates fra fengsel, og løftes ut av fattigdom og undertrykkelse.

Del saken