Løslatte iranere: Amnestys kampanje ga oss håp!

Brødrene Arash og Kamiar Alaei satt fengslet i flere år på grunn av sitt internasjonalt anerkjente arbeid med HIV/AIDS. Iranske myndigheter anså deres arbeid som en trussel og "samarbeid med fiendlige stater". Nå er begge løslatt, etter stort internasjonalt press fra amnestyaktivister over hele verden.
Publisert: 24. nov 2011, kl. 14:13 | Sist oppdatert: 6. des 2011, kl. 11:26
Høsten 2008 ble Kamiar og Arash dømt til henholdsvis 3- og 6 års fengsel på grunn av sin internasjonale deltagelse og banebrytende arbeid med behandling og forebygging av HIV/AIDS.

I tiltalen mente myndighetene at brødrene forsøkte å bygge en "fløyelsrevolusjon" gjennom sine internasjonale møter. Ingen av brødrene hadde vært politisk aktive.

Ikke glemt
Etter fire måneder med avhør og fengsling i isolasjon, fryktet brødrene at de var glemt. Men så fikk de nyss om at aktivister fra hele verden hadde engasjert seg i deres sak.

- Amnestys kampanje ga oss håp, og styrke til å fortsette, forteller de i et brev til Amnesty.

Selv i det fryktede Evin-fengselet fortsatte brødrene med sitt helsearbeid. De forbedret forholdene i fengselskjøkkenet og lærte sine medfanger om hygiene og viktigheten av å holde seg i fysisk form.

Fra leger til aktivister
I 2010 ble Kamiar løslatt, 6 måneder før tiden. Arash ble løslatt i august 2011, hele tre år før tiden. Nå er de begge gjenforent i USA og har fått jobb på State University of New York at Albany, hvor de akter å sette opp et senter for helse og menneskerettigheter.

- Takket være Amnesty og deres aktivister, er vi nå frie og gjenforent med våre familier. Det minste vi kan gjøre som takk er å bruke våre stemmer på vegne av alle de som fremdeles sitter fengslet. Vi takker dere alle fra våre hjerter, avslutter brødrene.

Tusen takk til alle som sendte appeller!

Vi ser at internasjonalt press nytter, i desember har du muligheten til å være med på et globalt appellmaraton for å hjelpe andre som fremdeles sitter fengslet, blir torturert eller risikerer å miste sine hjem.

1 desember går startskuddet for årets appellmaraton, hvor vi har plukket ut seks saker du kan aksjonere på. Send appellbrev, solidaritetshilsen eller bare signer aksjonene på nett. Bli med og redd liv med din penn!

Les mer på amnesty.no