Du kan redde liv – ved å skrive brev og engasjere deg i urettferdighet!
Teodora Vasques satt fengslet for en dødfødsel i El Salvador. Nå er hun løslatt, etter at mennesker over hele verden stod opp for henne. Her leser hun ett av flere tusen brev hun mottok under Skriv for liv.

Hva er Skriv for liv?

I november og desember hvert år viser vi solidaritet og skaper oppmerksomhet rundt situasjonen til mennesker som er utsatt for alvorlige menneskerettighetsbrudd.

Dette gjør vi blant annet ved å skrive brev til de vi kjemper for, til familiene deres og til myndighetene i landet hvor menneskerettighetsbruddene har funnet sted. I tillegg til dette så driver vi med påvirkningsarbeid i byene vi bor i og på nett med aktivisme og ulike stunts.

Det skrives millioner av brev til støtte for de vi kjemper for hvert år, og det arrangeres stunts for å skape bevissthet rundt sakene deres verden over. Den enorme mengden brev og oppmerksomhet legger også press på myndigheter og beslutningstakere, og viser de at verden følger med.

Alle kan delta, enten det er i et klasserom, på kontoret, torget eller i stua hjemme.

Jo flere mennesker som engasjerer seg i sakene til menneskene vi kjemper for, desto større sjanse har vi for at stemmene våre blir hørt!

Bli med!

Det finnes flere måter å engasjere seg på i Skriv for liv. Du kan invitere venner og bekjente over på en brevskrivingskveld. Er du lærer eller elev? Utforsk undervisningsopplegget vårt. Er du en aktivist som ønsker å skape oppmerksomhet rundt årets saker gjennom kreative stunts og arrangementer? Se gjennom årets aksjonsveiledning og la deg inspirere.

Du finner oversikt over årets saker i aksjonsveiledningen.

Sjekk ut våre tips til å skrive solidaritetsbrev her.

Frist for å sende inn solidaritetsbrev er 5. januar. Amnesty Norge samler opp alle brevene på hovedkontoret vårt i Oslo og sender de videre til vårt internasjonale sekretariat i London. Deretter overleveres de til de vi aksjonerer for eller familiene deres.

Postboks 702 Sentrum, 0106 Oslo

Sammen endrer vi liv!

Hele 52% av sakene vi jobber med i Skriv for liv- kampanjen har positiv utvikling.

Møt noen av menneskene som fikk livene sine tilbake: