Næringslivets samfunnsansvar

NÆRINGSLIVETS SAMFUNNSANSVAR

Amnesty stiller krav til både norsk og internasjonalt næringsliv om at de skal drive virksomheten i henhold til menneskerettighetene.

MAKT FORPLIKTER

Mange norske selskaper har ikke retningslinjer eller systemer på plass for å sikre at de selv ikke, direkte eller indirekte, bryter menneskerettighetene i de landene de er tilstede i, eller at deres partnere gjør det.

Et stort antall norske selskaper har virksomhet i land der det foregår alvorlige menneskerettighetsbrudd.

Det finnes dessverre flere eksempler på hvordan norske selskaper hjemme og i utlandet ikke respekterer menneskerettighetene.

SITUASJONEN I DAG

Det er positivt at det nå er høyere bevissthet omkring bedriftenes samfunnsansvar, og at det finnes frivillige ordninger som selskaper kan tilslutte seg der de forplikter seg til å respektere menneskerettighetene.

Det er imidlertid en stor svakhet at det ikke finnes bindende ordninger med standarder selskapene er nødt til å følge og der brudd blir sanksjonert.

AMNESTYS POSISJON

Amnestys mener at selskapene har et eget ansvar for å sørge for at de ikke direkte eller indirekte bryter menneskerettighetene. Selskapene bør dessuten aktivt fremme respekt for menneskerettighetene.

Selskapene bør sørge for å ha en egen policy på menneskerettigheter som kommuniseres til alle ansatte, ha et monitoreringssystem for å sikre at gjeldende policy følges i praksis, alltid gjennomføre risikoanalyser som inkluderer menneskerettighetsdimensjonen, og sørge for at respent for menneskerettighetene er nedfelt i alle kontrakter man inngår.

Myndighetene har det overordnete juridiske ansvaret for å sikre at menneskerettighetene ikke brytes, og bør derfor opprette nasjonale bindende retningslinjer og en Ombudsmann for bedriftenes samfunnsansvar.

OLJEFONDET

Amnesty er kritiske til om Oljefondets mange investeringer i utenlandske selskaper faktisk er i samsvar med Oljefondets etiske retningslinjer. Amnesty har derfor blant annet oppfordret finansminister Sigbjørn Johnsen til å foreta en ny vurdering av Oljefondets investering i selskapet Royal Dutch Shell.

Det finnes i dag en rekke ordninger for samfunnsansvar for næringslivet. Her kan du lses mer om hvilke internasjonale standarder som allerede er på plass, i lenkene til høyre. Problemet er i midlertid at ingene av disse er bindene.

Amnesty samarbeider også med et knippe større næringslivsaktører for å bistå dem i å ta sitt samfunnsansvar på alvor.

Vi i Amnesty jobber også på vår side med å drive organisasjonen på en åpen og samfunnsbevisst måte. Hvert år legger vi ut regnskapet vårt, og alle strategier og planer ligger tilgjengelig på nettsiden. Vi etterstreber å praktisere samme gjennomsiktlighet som vi ønsker at alle bedrifter skal ha.

Aksjoner og nyheter
Fotball-VM i Qatar:
Gulf-staten Qatar er en enorm byggeplass grunnet VM i fotball i 2022. Mange arbeidere utnyttes, men Amnestys dokumentasjon av slavearbeid...
8. september 2014, kl. 22:21
Shells oljesøl i Nigeria
 Det skjer forbedringer i Nigerdeltaet som ikke ikke ville skjedd hvis ikke Amnesty drev en kampanje sammen med våre lokale...
14. august 2014, kl. 11:01