Saudi-Arabia:

Advokat dømt til 15 års fengsel

Den fremtredende menneskerettighetsadvokaten Waleed Abu al-Khair er dømt til 15 års fengsel for sitt fredelige menneskerettighetsarbeid. Signer aksjonen og krev at han løslates.
Skrevet av: Karoline Krogsæter Rønning
PUBLISERT: 6. september 2015, KL. 13:24 -
SIST OPPDATERT: 20. februar 2018, KL. 15:33
Amnesty anser Waleed Abu al-Khair for å være en samvittighetsfange fengslet utelukkende for sitt fredelige menneskerettighetsarbeid. Waleed Abu al-Khair er advokaten til den fengslede bloggeren Raif Badawi.

Dømt av terrordomstolen
Den 6. juli 2014 ble Waleed Abu al-Khair dømt til 15 års fengsel etterfulgt av et reiseforbud på 15 år, og en bot på 200.000 saudiarabiske riyal (circa 440 000 NOK). Waleed ble dømt av Specialized Criminal Court (SCC). Dette er en spesialdomstol som behandler terrorsaker. SCC har de senere årene gitt strenge dommer til en rekke menneskerettighets-aktivister.

Dømt for å ha "svekket statens omdømme"

I 2008 grunnla Waleed Abu al-Khair den frivillige organisasjonen Monitor of Human Rights in Saudi Arabia (MHRSA). Dette var en av de få organisasjonene som dokumenterte menneskerettighetsbrudd i landet. En del av dommen mot ham er basert på at han "grunnla en uautorisert organisasjon". Han er ellers funnet skyldig i å ha vært "illojal og ulydig mot statsoverhodet", i å ha "svekke statens omdømme ved å kommunisere med internasjonale organisasjoner", og for å ha "forberedt, lagret og sendt informasjon som skader offentlig orden".

Trakassert for sitt menneskerettighetsarbeid

Siden 2011 har Waleed Abu al-Khair flere ganger blitt trakassert, overvåket, arrestert, ilagt reiseforbud og avhørt av myndighetene.

Isolert og utsatt for tortur

Rettssaken mot Waleed Abu al-Khair startet i oktober 2013. Den 15. april 2014 ble han uventet og uten nærmere forklaring arrestert og fengslet da han var i retten i forbindelse med den femte høring i saken. Han ble tatt med til al-Ha'ir fengselet i hovedstaden Riyadh. Der skal han ha blitt plassert i isolasjon og utsatt for konstant eksponering av sterkt lys og søvnfrarøvelse.

Nektet å be domstolen om unnskyldning

Dommen mot ham falt 6. juli 2014. Dommeren slo fast at dersom Waleed beklaget sine "forbrytelser" ville 5 av de 15 årene omgjøres til en betinget dom. Waleed nekter imidlertid å anerkjenne antiterror-domstolen (SCC) som en legitim rettsinstans og vil derfor ikke etterkomme krav fra SCC. Dommen slår derfor fast at Waleed er skyldig i å "fornærme domstolen og dra dommerens legitimitet i tvil". Ankedomstolen opprettholdt dommen mot ham den 12. januar 2015. Den betingede delen av dommen ble igjen omgjort til ubetinget fengsel ettersom Waleed nektet å be om unnskyldning.

Dømt under ny terror-lov

Waleed Abu al-Khair er den første menneskerettighetsforkjemperen som har blitt dømt under Saudi-Arabias nye antiterror-lov. Den nye loven kom i februar 2014 og ga myndighetene enda større rom for å slå ned på meningsmotstandere og kritiske stemmer.

Amnesty International krever at:
  • Myndighetene opphever dommen og løslater Waleed Abu al-Khair umiddelbart og betingelsesløst. Han er en samvittighetsfange fengslet kun for å ha brukt sin ytringsfrihet, forsamlingsfrihet og organisasjonsfrihet.
  • Myndighetene sørger for at han er beskyttet mot tortur og annen mishandling, og at han har jevnlig tilgang til sin familie og til kvalifisert helsepersonell slik at han får den medisinskes oppfølgingen han trenger.
Dette kan du gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Fortell de du kjenner om saken til Waleed! Del den gjerne på Facebook og Twitter.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
Signaturene sendes til Kong Salman bin Abdul-Aziz Al Saud.
Del saken
His Majesty King Salman Bin Abdul Aziz Al Saud
The Custodian of the two Holy Mosques
Office of His Majesty the King
Royal Court, Riyadh
Kingdom of Saudi Arabia

Fax:

Your Majesty,

I am deeply concerned about the case of the human rights lawyer Waleed Abu al-Khair. On 6 July 2014 he was sentenced by the Specialized Criminal Court to 15 years in prison, a 15-year travel ban and a fine of 200,000 Saudi Arabian riyals. On 12 January 2015 he had his sentence upheld upon appeal by the Specialized Criminal Court (SCC) in Riyadh.

Waleed Abu al-Khair is the first human rights defender tried and sentenced under the new counter-terror law after the law went into effect on 1 February 2014. He is a prisoner of conscience held solely for the peaceful exercise of his rights to freedom of expression, association and assembly.

Waleed Abu al-Khair has complained of torture and other ill-treatment in prison. He also suffers from diabetes, for which he needs special treatment and a special diet, which have not been adequately provided in prison.

I call on the Saudi Arabian government to release Waleed Abu al-Khair immediately and unconditionally and to ensure that his conviction and sentence are quashed.

I also urge you to ensure that he is protected from torture and other ill-treatment, that he is allowed regular access to his family and that he is provided with any medical attention he may require.

Finally I urge Saudi Arabian authorities to stop arresting, detaining and otherwise harassing peaceful activists and human rights defenders.

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely,
Andre Aksjoner