Vitalina etter angrepet fra høyreekstremister 8. mars 2018. Foto: Radio Free Europe / Radio Liberty
Ukraina:

Beskytt Vitalina mot hatkriminalitet

LHBT-aktivisten Vitalina Koval fikk øyeskader da hun ble utsatt for hatkriminalitet under en markering for kvinners rettigheter i Ukraina. Angriperne må stilles til ansvar!
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 12. juni 2018, KL. 16:28 -
SIST OPPDATERT: 28. juni 2018, KL. 9:22
I Ukraina høyreradikale grupper er på fremmarsj og angriper i stadig økende grad folk som utfordrer eller truer deres verdensbilde. Vitalina Koval (27) har fått merke dette på kroppen.

Fikk øyeskader etter angrep

Under 8. mars-markering i Vitalinas hjemby Uzhgorod, ble deltagerne angrepet av høyreekstremister som kastet rødmaling på dem. Vitalina fikk malingen i øynene og måtte ha førstehjelp for å unngå permanent skade på synet. Politiet har ikke tatt hendelsen alvorlig og har henlagt saken.

Ingen beskyttelse fra politiet

Vitalina måtte på sykehuset for å få nødvendig behandling etter angrepet. Hun dro rett fra sykehuset til politistasjonen for å anmelde gjerningspersonene for hatkriminalitet. Politiet tok ikke hensyn til Vitalinas sikkerhet da hun kom til politistasjonen, men tvang henne til å oppgi navn og adresse mens personene som hadde angrepet henne satt i samme rom. Gjerningspersonene ble løslatt kort tid senere.

Nye angrep skaper frykt

I etterkant av hendelsen har Vitalina og andre aktivister mottatt hatmeldinger fra medlemmene i den høyreekstreme gruppen "Karpatska Sich". Flere aktivister er blitt forfulgt og mishandlet. Mange frykter nå for egen sikkerhet, og tør ikke lenger delta i protestaksjoner eller markeringer mot diskriminering og hatkriminalitet.

I fare for nye angrep

Vitalina har også vært en aktiv forsvarer av rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner siden 2016. Hun har vært med på å etablere et samfunnssenter i Uzhgorod der lesbiske, homofile, bifile og transpersoner kan møtes i trygge omgivelser. Vitalina står nå i konstant fare for å bli utsatt for nye angrep fra høyreekstreme grupper i hjembyen. Til tross for dette fortsetter hun å stå offentlig frem som en modig aktivist som kjemper mot diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Hatkriminalitet tas ikke på alvor

Ukrainske myndigheter gjør lite for å beskytte lesbiske, homofile, bifile og transpersoner mot hatkriminalitet. Hatkriminalitet blir sjeldent etterforsket i Ukraina. Hendelsene blir som regel ikke tatt på alvor, og hatmotivet som ligger bak blir verken anerkjent eller etterforsket. Ukrainske myndigheter må ta hatkriminaliteten på alvor, og sørge for at de som utfører slike handlinger stilles til ansvar.

Amnesty krever at:
  • Ukrainske myndigheter sørger for en effektiv og uavhengig etterforskning av angrepet mot Vitalina Koval, som også tar hatmotivet bak angrepet med i betraktning.
  • Ukrainske myndigheter sørger for at gjerningspersonene som står bak dette angrepet blir stilt til ansvar i en rettferdig rettssak.
  • Ukrainske myndigheter sørger for at alle former for hatkriminalitet mot personer på grunn av deres seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk etterforskes, og at de ansvarlige for slike handlinger straffes i samsvar med alvoret i handlingene.
Det DU kan gjøre:
  • Signer aksjonen
  • Fortell de du kjenner om aksjonen! Del den gjerne på Facebook og Twitter.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!​​
Signaturene sendes til Serhiy Knyazev, øverste leder for politimyndighetene i Ukraina.
Del saken
Head of the National Police
Serhiy Knyazev
Vul. Akademika Bohomoltsa, 10
Kyiv, 01601
Ukraine
E-post:

Dear Mr Knyazev,

I write to you to express my concern about the attack on Vitalina Koval by members of the right-wing group “Karpatska Sich” on 8 March 2018 in Uzhgorod. Vitalina was taking part in a small demonstration to mark International Women’s Day when attackers threw red paint over her, causing chemical burns to her eyes.

Over the last 14 months, Amnesty International has registered no fewer than 30 attacks by members of right-wing groups targeting amongst other women’s rights activists and lesbian, gay, bisexual and transgender people. In all but one of these reported cases perpetrators have enjoyed impunity for their actions. This embolds perpetrators to plan and execute further attacks, as well as to harass and intimidate their intended targets both online and offline.

I urge you to take all necessary steps to ensure that the attack on Vitalina Koval is thoroughly investigated, and that the perpetrators are held to account in fair trial proceedings. The hate motive of this attack must be given the necessary consideration.

I also urge you to ensure that investigative authorities are required to initiate timely, thorough, and impartial investigations of attacks, threats and harassments with a hate motive, including any alleged homophobic and transphobic hate motive. All perpetrators of hate crimes must be brought to justice in fair trial proceedings, and punished in accordance with the severity of their crimes.

Sincerely,

Andre Aksjoner