Denne afghanske familien har bodd i en av Elliniko-leirene i fem måneder. Golroz (til høyre) er gravid. - Alt jeg ønsker er et bedre liv for barna mine, sier hun. Foto: © Giorgos Moutafis/Amnesty International
Hellas:

Flyktninger i fare for overgrep

Kvinner og jenter er spesielt utsatt for vold og seksuelle overgrep i tre store flyktningleirer i Athen. Krev at greske myndigheter stenger leirene og finner dem et trygt sted å bo.
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 10. mai 2017, KL. 15:22 -
SIST OPPDATERT: 18. mai 2017, KL. 14:44
Amnesty er svært bekymret for forholdene ved tre flyktningleirer i bydelen Elliniko i den greske hovedstaden Athen. Situasjonen er spesielt prekær for kvinner og jenter. I tillegg til de generelt dårlige forholdene i leirene, står kvinner og jenter daglig i fare for seksuelle overgrep og vold.

Fare for å bli overfalt i dusjen

Dusjer og toaletter mangler låser, og nettene tilbringes i ubevoktede telt. Det er mangel på kontroll med hvem som slipper inn i leirene, og politiet griper heller ikke inn når det oppstår situasjoner. Mange av kvinnene Amnesty har snakket med forteller at de lever i konstant frykt for å bli overfalt i teltene sine, på toalettene eller i dusjen.

Flere selvmordsforsøk

Både Amnesty og flere humanitære organisasjoner melder om fryktelige forhold i de tre teltleirene i Elliniko. Leirene er bygget opp rundt Athens gamle OL-anlegg fra 2004. Rotter og kakerlakker florerer, det er for få toaletter og dusjer, og folk bor svært tett oppå hverandre. Forholdene går også hardt utover den mentale helsen til kvinner, barn og menn som prøver å leve sine liv i disse tettpakkede leirene. Depresjon, angst og selvmordsforsøk er vanlig ifølge hjelpeorganisasjonene.
– Alle går fra vettet i Elliniko, sa en kvinne til Amnestys etterforskere da de var på beøk i leirene i mars i år.

Uverdig situasjon

Det er hovedsakelig afghanere som bor i teltleirene i Elliniko. De fleste har bodd der i over et år og må sannsynligvis bo der i lang tid fremover. Det er fordi afghanske asylsøkere har små sjanser for å komme videre til et annet europeisk land. Forholdene i leirene er uverdige og på ingen måte tilfredsstillende som langvarig bosted. Greske myndigheter har meldt at leirene skal stenges, men hittil er det ikke kjent når og heller ikke hva alternativet vil være. Amnesty mener det er helt nødvendig at beboerne blir hørt i denne prosessen og at myndighetene må finne en umiddelbar løsning på denne høyst uverdige situasjonen.

Amnesty krever at greske myndigheter:
  • Sørger for å finne en løsning som gir trygge og sikre boforhold for menneskene som nå er bosatt i Elliniko-leirene. De tre teltleirene må stenges.
  • Umiddelbart sørger for at sikkerheten og helsetilstanden til beboerne i de tre Elliniko-leirene blir tilfredstillende ivaretatt inntil det er funnet en alternativ løsning til teltleirene. Situasjonen for  kvinner og jenter må spesielt ivaretas.
  • Garanterer at ingen etterlates hjemløse eller i fare for å bli utsatt for menneskerettighetsbrudd når leirene stenges.
Det DU kan gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter.
Signaturene sendes til den greske migrasjonsministeren, Ioannis Mouzalas.
Del saken
Minister for Migration Policy
Ioannis Mouzalas
Ministry for Migration Policy
Stadiou 27
10183 Athens
Greece

E-post:
Fax:

Dear Minister,

I am writing to you in deep concern regarding the situation for over a thousand refugees and migrants, including many children, living in the three camps in Elliniko.

The camps’ residents, mostly from Afghanistan, have been living in tents for over a year, enduring very poor hygiene and sanitary conditions, with insufficient toilets and showers, and limited privacy. Humanitarian actors working in the camps are reporting serious mental health problems such as depression, anxiety and suicide attempts, exacerbated by the conditions in the camps.

Insecurity is a major concern in the camps especially for women and girls, who report constant verbal harassment and the risk of sexual and gender-based violence. There is a lack of effective control over who enters the camps and police does not intervene in security incidents within them. Missing locks on doors of many of the showers and toilets for women, and having to sleep in tents in the absence of any security personnel in the camps, make the sites particularly unsafe for women and girls.

The Greek authorities must urgently provide them with adequate alternative housing following a genuine consultation, ensuring the meaningful participation of women and girls. No one should be rendered homeless or at risk of other human rights violations as a result of closing the camps.

I urge Greek authorities to:
  • offer adequate, alternative housing to Elliniko residents with a view to close the three camps, following a genuine consultation, which ensures the meaningful participation of women and girls;
  • take immediate measures to ensure the safety, security and health of residents, until adequate alternative housing is provided, paying special attention to the needs of women and girls;
  • guarantee that no one is rendered homeless or at risk of other human rights violations as a result of closing the camps. Alternative housing must be safe and secure, taking into account specific needs of women and girls, and should be in locations either within or with easy access to Athens, so that Elliniko residents can continue to receive support from networks they have established during their time in Elliniko, which include medical and mental health treatment.

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely

Andre Aksjoner