Leder for Memorial i Tsjetsjenia, Oyub Titiev.
Russland:

Forsøkt kneblet med falske anklager

Den fremtredende russiske menneskerettighetsforkjemperen Oyub Titiev er urettmessig anklaget og fengslet for besittelse av narkotika. Krev at han løslates og at anklagene mot ham droppes!
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 1. februar 2018, KL. 11:58 -
SIST OPPDATERT: 20. februar 2018, KL. 15:33
Amnesty International betrakter Titiev som en samvittighetsfange som utelukkende er fengslet for sitt fredelige menneskerettighetsarbeid. Han må løslates umiddelbart.

Anholdt for "narkotikabesittelse"

Oyub Titiev leder menneskerettighetsorganisasjonen Memorial i Tsjetsjenia. 9. januar 2018 ble Titiev stanset av trafikkpolitiet i Grozny, hovedstaden i den russiske republikken Tsetsjenia. Vitner så bilen hans bli ransaket. Senere ble bilen observert utenfor politistasjonen.

Det tok mange timer før familie og venner fikk vite hva som hadde skjedd med Titiev. Da Titievs advokat oppsøkte politistasjonen for å kontakte sin klient, nektet myndighetene for at han var arrestert. Først etter mange timer ble det klart at Oyub Titiev var fengslet og tiltalt for å være i besittelse av «rundt 180 gram av et stoff som det luktet marihuana av».

Dersom Titiev blir dømt for narkotikabesittelse risikerer han inntil 10 år bak murene.

Memorial avdekker menneskerettighetsbrudd

I mer enn 25 år har Memorial dokumentert og avdekket menneskerettighetsbrudd i Tsjetsjenia, inkludert tvungne forsvinninger, tortur og annen mishandling, ildpåsettelse og kollektive avstraffelser.

Oyub Titiev ble leder for Memorial i 2009, rett etter at hans kollega Natalia Estemirova ble bortført og drept. Estemirova er ikke den eneste menneskerettighetsforkjemperen som er blitt drept i Tsjetsjenia. Den som våger å avdekke brudd på menneskerettighetene i Nord-Kaukasus gjør dette med livet som innsats.

Fabrikerte bevis

Amnesty mener at «bevisene» mot Oyub Titiev er fabrikkerte, og at myndighetene fengslet Titiev utelukkende for å bringe Memorial til taushet.

​Memorial og andre menneskerettighetsgrupper har blitt utsatt for trusler og svertekampanjer i årevis. Tsjetsjenske myndigheter omtaler menneskerettighetsforkjempere som "vestens marionetter" og "Russlands fiender". Få dager etter pågripelsen av Titiev i Tsjetsjenia, satte ukjente gjerningsmenn fyr på Memorials kontor i naborepublikken Ingusjetia.

Amnesty krever at:
  • Russiske myndigheter umiddelbart løslater Oyub Titiev og dropper alle anklager mot ham.
  • Russiske myndigheter setter i gang en uavhengig granskning av årsakene til Oyub Titievs vilkårlige fengsling, inkludert påstandene om at bevisene er fabrikkerte, og stiller gjerningspersonene til ansvar.
  • Russiske myndigheter sørger for at det blir slutt på vilkårlig fengsling, tortur og andre brudd på menneskerettighetene i Tsjetsjenia.
Dette kan DU gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter! ​
Signaturene sendes til øverste statsadvokat i Tsjetsjenia, Sharpuddi Muaidovich Abdul-Kadyrov. Kopier sendes til den russiske ambassaden i Oslo.

Del saken
Prosecutor of the Chechen Republic
Sharpuddi Muaidovich Abdul-Kadyrov
Prosecutor’s Office of the Chechen Republic
Ul. Idrisova d. 42,
Grozny, 36400

Chechen Republic
Russian Federation
E-post:

Dear Prosecutor

I am writing to you to express my concern regarding Chechen human rights defender Oyub Titiev, who was arbitrarily arrested in Grozny on 9 January 2018. Titiev was held in incommunicado detention for several hours upon his arrest. He remains in detention falsely accused of drug possession. If tried and convicted, Titiev could face up to 10 years in prison.

Amnesty International considers Oyub Titiev a prisoner of conscience, detained solely for his peaceful human rights work. Amnesty believes that the evidence against Oyub Titiev has been fabricated, and he has been thrown behind bars to silence him and obstruct his work. Amnesty demands for Titiev to be released immediately and unconditionally.

I urge you to:
  • release Oyub Titiev immediately and unconditionally, and drop all charges against him;
  • conduct an immediate, impartial and effective investigation into the circumstances that led to Oyub Titiev’s arbitrary arrest, including the allegations of planting evidence, and hold anyone found responsible to account;
  • take all measures to end the practice of arbitrary detention, torture and other ill-treatment in Chechnya.

Yours sincerely,
Andre Aksjoner