Marielle Franco ble skutt og drept i Rio 14. mars 2018. Foto: Mídia NINJA
Brasil:

Hvem drepte Marielle Franco?

Marielle Franco (38) kjempet for rettighetene til LHBT-personer, kvinner og ungdom fra favelaene. Den 14. mars i år ble hun skutt og drept. Krev at de skyldige stilles til ansvar!
Skrevet av:
PUBLISERT: 28. august 2018, KL. 21:43 -
SIST OPPDATERT: 3. september 2018, KL. 8:52
På kvelden den 14. mars 2018 var Marielle på vei hjem fra en debatt da bilen hun satt i ble beskutt. Marielle og sjåføren hennes døde av skadene de fikk da 13 skudd ble løsnet mot dem. Tre av skuddene traff Marielle Franco i hodet.

Mye tyder på at drapet var nøye planlagt og at myndighetspersoner var involvert.

Kjempet for rettferdighet

Marielle Franco var politiker, feminist og menneskerettighetsaktivist. Hun var medlem av bystyret i Rio de Janeiro og jobbet iherdig for rettighetene til kvinner, LHBT-personer og fattige unge som vokser opp i favelaene. Hun var en frittalende kritiker av politivold og de utenomrettslige henrettelsene som ofte rammer unge, svarte menn fra slumområdene (favelaene).

Dagen før hun selv ble drept tvitret hun
-Hvor mange flere må dø før denne krigen er over?
Meldingen ble utløst av nok et politidrap på en ung svart mann fra favelaen.

Vokste opp i favelaen

Marielle Franco vokste selv opp under fattige kår i et av Rios mest voldelige favelaer. Som biseksuell, svart kvinne måtte hun overvinne mange barrierer før hun i 2016 ble valgt inn som eneste svarte kvinne i bystyret i Rio. Hun var en sterk stemme og ble et symbol på håp for mange marginaliserte grupper.

Etterforskningen hemmeligholdes

Etterforskningen av drapet på Marielle Franco hemmeligholdes. Overvåkningskameraene i området hadde blitt slått av dagen før drapet. Mye tyder på at drapet var nøye planlagt og at det var en erfaren skytter som rettet skuddene mot Franco. I følge medierapporter har eksperter påvist at våpenet og ammunisjonen som ble brukt til å henrette Marielle Franco har forbindelser til det føderale politiet.

Amnesty krever at:
  • Myndighetene i Brasil umiddelbart setter i gang en rask, uavhengig og effektiv etterforskning av drapet på Marielle Franco og påser at de skyldige stilles til ansvar, inkludert de som er ansvarlige for å ha planlagt drapet.
  • Myndighetene i Brasil offentlig fordømmer trusler og drap på menneskerettighetsforkjempere og sørger for at de får nødvendig beskyttelse.
Det DU kan gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter!
Signaturene sendes til Brasils president, Michel Temer.
Del saken
Presidente Da República Federativa do Brasil, Michel Temer
Praça dos Três Poderes, Palácio do Planalto
Brasília (DF)
Brazil
E-post:

Dear President Michel Temer

I am deeply concerned about the murder of human rights defender Marielle Franco, who was killed together with her driver, Anderson Gomes, on 14 March 2018. The circumstances around Marielle Franco’s death seem to indicate that she was the victim of a carefully planned targeted killing, carried out with some level of participation of state agents.

I urge you to ensure a prompt, thorough, impartial and independent investigation into the killing of Marielle Franco and Anderson Gomes, in order to bring to justice both those who carried out the attack and those who were behind it.

I also urge you to take all the necessary measures to prevent further threats and attacks against human rights defenders like Marielle Franco, including by restoring the programme of protection for human rights defenders in Brazil.

Yours sincerely
Andre Aksjoner